top of page

Gisteravond interviewde ik met een handvol andere Nederlandse journalisten de directeur van WhatsApp. Normaal gesloten is het bedrijf onbereikbaar, maar nu ze verhalen hoorden van mensen die overstapten naar Signal, besloten ze toch maar "wat misverstanden uit de wereld te helpen".



Regisseur Spike Jonze maakt een reclame voor AirPods. Het is een korte film met een dansende Pedro Pascal in de hoofdrol en er gebeuren mooie dingen met kleur en geluid. Nu heb ik zin in een nieuwe speelfilm van Jonze, zijn laatste was Her. Uit 2013!



29 jaar na de eerste Happy Gilmore met Adam Sandler verschijnt in juli het tweede deel. Er is een teaser trailer. (Zin in.)



Ik wil minderen met mijn Apple Watch (en tech in het algemeen) en kocht recent twee horloges. De Casio is inmiddels binnen. Nu wacht ik nog op mijn Stock Watch (S001B). Die komt uit Australië, dus dat gaat wel even duren.



Het is bijna niet uit te leggen hoeveel zin ik heb in Chateau Promenade. De trailer is uit, wat een koortsdroom. 30 maart op tv.

David Van Reybrouck over "de terugkeer van een rancuneuze, masculiene, autocratische, populistische en in simplismen grossierende politieke cultuur". Het probleem is niet Trump, schrijft hij, want in de jaren zestig of zeventig had Trump geen schijn van kans gemaakt. Het is geen vrolijkstemmend opiniestuk. "Kennelijk voelen velen zich zozeer belazerd door het huidige systeem dat een volslagen brutaal alternatief – hoezeer het ook van de leugens en loze beloftes aan elkaar hangt, hoezeer het ook afkomstig is van een veroordeelde crimineel die de belichaming is van het verraad van het democratisch kapitalisme – aanlokkelijk en feestelijk lijkt. Net als in 1933."



Het oude kantoorlogo van Twitter wordt geveild. Het bord van de blauwe vogel is zo'n 3,5 meter hoog, weegt 254 kilogram en hing jarenlang boven de straten van San Francisco. Naar schatting levert het stukje internetgeschiedenis 40.000 dollar op.

Robin Sloan over hoe het internet verder verpest raakt (en hoe we het kunnen redden): "A premonition is growing. I believe large swaths of the internet will be ceded, like it or not, to the creatures of the digital night: ghostly bots, cackling trolls, the baying hounds of attention. I imagine this future internet as a vast, boiling miasma, punctuated by signal towers poking up into the clear air: blogs & shops, beacons of reality & sincerity, nodes of a human overlay network."



Mijn moeder is fan van Rob de Nijs, dus ik groeide op met al die fantastische liedjes zoals Banger Hart, Ritme van de Regen en Malle Babbe. Ik zag hem in coronatijd het liedje Niet voor het laatst spelen bij De Wereld Draait Door. Misschien wel z'n mooiste, zo op de valreep. Vandaag overleed De Nijs. "Als ik kijk naar de eeuwigheid / Hoe klein is dan onze tijd / 't Is maar een dag en dan is ie kwijt / Recht naar hiernaast."

© 2022 Rutger Otto

bottom of page