top of page
Surf, Eva Auld Watson
Surf, Eva Auld Watson

I.

Het is begin 2020, de lockdown is net van kracht, mijn relatie is net uit, ik ben verhuisd naar een krap appartement en wacht op het moment dat de muren me insluiten en verpletteren. Op dat moment verschijnt Tame Impala's The Slow Rush, een album waarop Kevin Parker afrekent met een paar demonen uit zijn verleden en zich overgeeft aan de constante verandering van het leven. Dat doet hij op de dansvloer, met rammers van hits.


The Slow Rush staat vervolgens maandenlang elke dag wel een keer aan. Het zal dan ook niet verbazen dat het album nogal speciaal voor me is. Als Tame Impala twee jaar later in de AFAS Live optreedt en ik de nummers voor het eerst live hoor — en een waanzinnige lichtshow zie — voel ik slechts euforie.


Nu is er een nieuw Tame Impala-album: Deadbeat. Je schrikt je ongetwijfeld rot als je na Innerspeaker (2010) niet meer naar muziek van Parker hebt geluisterd. Van psychedelische rock is nauwelijks meer iets over. Hoor ik nou een reggaeton-beat op Oblivion? (Ugh!)


Parker zegt tegen The New Yorker dat Deadbeat grotendeels is geïnspireerd door bush doofs: dansfeesten op afgelegen plekken die de hele nacht doorgaan. Ik had ook nooit van het woord gehoord, in Australië is het een begrip. "Doof was een denigrerend bedoeld woord om clubmuziek te beschrijven", vertelt Parker. "Want van een afstandje hoor je alleen maar doof, doof, doof." Voor hem heeft de muziek iets bezwerends.


Op Ethereal Connection — een beukplaat van bijna 8 minuten — komt de inspiratie van die feesten nog het meest terug. Tegen radiomaker Zane Lowe zegt Parker dat hij nog heeft overwogen een technoplaat te maken. Op basis van dit nummer denk ik dat hij het in zich heeft, maar voor nu ben ik blij dat Parker z'n dromerige popsound eroverheen heeft gelaveerd.


Of Deadbeat me gaat pakken zoals The Slow Rush weet ik nog niet. Muzikaal zwabbert het alle kanten op. Het kan ook dat hij gewoon even moet groeien, want er staat genoeg moois op. Dracula is een 80s-synthwave-oorworm. Piece Of Heaven is een klein kunstwerk. Op No Reply zingt Parker: "You're a cinephile, I watch Family Guy / On a Friday night, off a rogue website / When I should be out with some friends of mine / Running recklеss wild in the streets at night / Singing 'Life, oh, life,' with our arms out widе".





II.

Als je wil weten op wat voor deprimerend wereldbeeld we afstevenen, kan ik je het essayboek Het uur van de wolven van Giuliano da Empoli aanbevelen. In dat boek legt de Italiaan, die jarenlang met Emmanuel Macron naar wereldleiders meereisde, uit hoe macht precies werkt. En hoe onze democratie steeds vaker onder druk komt te staan van — surprise! — populisten en tech-bro's.


De verschuiving van macht zien we voor onze ogen gebeuren. Ik hoorde vorige maand bij Nieuwsweekend hoe journalist Sander Heijne de vinger op de zere plek legt. "De moderne democratie is ontstaan in een tijd waarin macht voortkwam uit bestuur over land en dat hebben we geprobeerd te democratiseren", zegt hij. "In deze tijd komt macht voort uit kapitaal, uit technologie, uit data, uit AI, uit internationale handelsstromen. Dat zijn allemaal zaken die helemaal niet in onze democratie belegd zijn."


Dus stemmen we nu op politici en parlementen die ons dingen beloven, waar ze eigenlijk geen zeggenschap meer over hebben. Da Empoli schetst een pijnlijk voorbeeld in Het uur van de wolven: "De oligarch stapt uit zijn privéjet, een beetje chagrijnig omdat hij zijn tijd moet verdoen met het opperhoofd van een stam die er niet meer toe doet — in plaats van die tijd nuttiger te kunnen besteden aan een of ander posthumaan project. Na de oligarch met veel egards en met pracht en praal te hebben ontvangen, smeekt de politicus zijn bezoeker gedurende het korte onderhoud onder vier ogen om een onderzoekscentrum of een AI-lab, maar uiteindelijk moet hij genoegen nemen met een selfie in de gauwigheid."


Nu in Nederland volop campagne gevoerd wordt voor de Tweede Kamerverkiezingen, valt op hoe weinig aandacht er is voor technologie en digitalisering. Op de kieslijsten staat bijna iedereen met digitale zaken in de portefeuille op een vrijwel onverkiesbare plek op de lijst. In debatten komt het nauwelijks aan bod. In stemwijzers idem dito — al zijn er initiatieven zoals Nerdwijzer en Technologie Kieswijzer.


Terwijl we ons hier in het land druk maken over allerlei andere (belangrijke) thema's, spelen de "conquistadores van de tech', zoals Da Empoli de directeuren van grote techbedrijven noemt, een ander spel. "Ze hebben besloten zich te ontdoen van de oude politieke elites", schrijft hij. "Als ze slagen in hun opzet zal alles wat we gewend zijn te beschouwen als ruggengraat van onze democratieën — uit de weg worden geruimd."


Deze figuren gedijen bij chaos. Algoritmes hebben al voor verdeeldheid op sociale platforms gezorgd. Het is al te laat om dat terug te draaien en misschien wordt het nog wel erger. Da Empoli wijdt een alinea aan de AR-bril van Meta. "Iedereen die zo'n bril draagt, heeft recht op zijn eigen realiteit", schrijft hij. "Straks zullen tien mensen die hetzelfde concert bijwonen tien radicaal verschillende ervaringen hebben. Hun AR-bril biedt de mogelijkheid lichteffecten toe te voegen, reclame en zelfs gastartiesten. Hetzelfde geldt voor een vergadering, een politieke ontmoeting of gewoon een wandelingetje op straat. De AR-bril zet de poorten wijdopen naar een heuse toverwereld."


Da Empoli beschrijft een gitzwart beeld van een dystopische toekomst. We wandelen er als lemmingen naartoe.



PS.

Hay Kranen schrijft al tien jaar De Circulaire, zijn nieuwsbrief over kunst, digitale cultuur en media die ik met plezier lees. Om die mijlpaal te vieren maakt hij eenmalig een papieren tijdschrift, waarin schrijvers zich verplaatsen naar het jaar 2050 terugblikken op 2025. En wel in een nineties-vormgeving. Kranen heeft alleen nog wat donateurs nodig om de drukkosten te betalen. Steun uw bloggers!



Schrijver en illustrator Luis Mendo woonde jarenlang in Amsterdam (en werkte onder meer aan de vormgeving van Bright Magazine), maar woont tegenwoordig in Japan. Op zijn blog Mundo Mendo schrijft hij over het leven aldaar en nu brengt hij een selectie van zijn geïllustreerde verhalen uit in een mooi compact boek.



Phil Gyford schrijft een verslag over zijn eerste maanden op het internet en neemt je daarvoor mee terug naar het jaar 1995. Ik hou altijd van nostalgische verhalen die gaan over Toen Het Internet Nog Leuk Was.



Wikipedia trekt minder bezoekers, omdat bots en scrapers de informatie jatten en in AI-overzichten zetten. Mensen lezen de teksten dan wel in die overzichten, maar klikken niet door naar Wikipedia.



Ik zit middenin Made in China, een programma van Filemon Wesselink en Mark Baanders die zich afvragen: kun je leven met alleen maar spullen van Chinese webshops als Temu, AliExpress en Shein? Ze nemen de proef op de som en bestellen een huis(je) en een achtbaan voor in de tuin. Een soort Prul of Praal on steroids, best vermakelijk.


Je las blog №136, geschreven in de week van 13 tot en met 19 oktober 2025. Abonneer je op mijn nieuwsbrief en je ontvangt 'm elke zondag gratis in je mailbox.

Ariel – on a bat’s back I do fly, there I couch when owls do cry (1917-1918), Louis Rhead
Ariel – on a bat’s back I do fly, there I couch when owls do cry (1917-1918), Louis Rhead

I.

Op Tygo in de Flakka na kijk ik bar weinig horror tijdens deze Halloweenmaand. Maar ik speelde wel Silent Hill f. In deze psychologische griezelgame volg je Shimizu Hinako, een schoolmeisje dat haar Japanse stadje plotseling overgenomen ziet worden door een dikke mist, nare monsters en rode bloemen.


Het is de eerste game in de Silent Hill-serie die ik speelde. Het is een mooi, artistiek spel om te zien, maar verhaaltechnisch verandert het natuurlijk al gauw in een groot drama. Hinako raakt steeds dieper verstrikt in de ellende. Ze zoekt haar vrienden en worstelt met huiselijke trauma's. De grens tussen werkelijkheid en nachtmerrie vervaagt verder en verder.


Silent Hill f heeft een spanning die onder je huid gaat zitten, mede dankzij de uitstekende muziek en audio. Het spel zelf is rechtlijnig (en een beetje ouderwets). Hoewel de gameplay niet verrast, verlies je als speler wel steeds meer grip op wat Hinako overkomt. Je kan bijna niet anders dan een mysterieuze figuur volgen met zijn witte haar en een vossenmasker. Hij lijkt zich als enige om het meisje te bekommeren.


In de Japanse folklore symboliseert de witte vos een wezen dat de menselijke en goddelijke wereld aan elkaar verbindt. De vos kan bescherming bieden tegen het kwaad, maar kan ook sluw zijn en je bedriegen. Drie keer raden met welke versie van de vos je in Silent Hill f te maken hebt. Het gaat helemaal mis hoor, dit is niet voor de tere zieltjes.




II.

Ik griezel ondertussen ook verder op papier. Een week geleden was ik in Amsterdam bij de boekpresentatie van Bloeddorst 2. Dat is een bundel met korte horrorverhalen, waarvoor tientallen Nederlandse regisseurs en stripsmakers samenwerkten. Bloeddorst werd in een ver verleden bedacht door Menno Kooistra, maar na een eerste deel bleef het lang stil. Het was regisseur Martin Koolhoven die zei: "Menno, we zijn nu 18 jaar verder. Wordt het niet eens tijd voor een tweede deel?".


Soms heb ik een beetje moeite met dit soort bundels, omdat een paar bladzijden vaak te weinig is om een goed verhaal te vertellen. In Bloeddorst 2 staan ook een paar verhalen die lastig te volgen zijn, maar over het algemeen heb ik me goed vermaakt. Leuk is dat de strips zich vaak in Nederland afspelen. Zo is er een verhaal over een Poldergeist die in een molen woont en een verhaal wat zich afspeelt in een restaurant op de Amsterdamse Zeedijk.


Ook de afwisseling in tekenstijlen bevalt me. Alle verhalen zijn in zwartwit en de tekenaars durven zo nu en dan echt luguber en nietsverhullend te tekenen. Dat tekenaars als Fred de Heij, Steven Dhont, Stephan Louwes, Floor de Goede en Edwin Hagendoorn bij dit project zijn gehaald,


Laatstgenoemde schreef en tekende trouwens een van mijn favoriete verhalen uit het boek: Turbo Video 2000. Het gaat over een man die A Nightmare on Elm Street opneemt op de videoband waarop een film van Kwik, Kwek en Kwak staat, de lievelingsfilm van zijn dochter. Bij het overschrijven gaat het mis, waardoor de drie neefjes samensmelten met Freddy Krueger en uit de tv stappen. Dan begint de slasher pas echt!


ree


PS.

Ik las dit uitstekende verhaal van The Oatmeal over kunst uit een AI-model. Voor het eerst daalt dit besef bij me in: het cliché "dit kan mijn zoontje van 12 ook" is daadwerkelijk van toepassing op AI-kunst. Leestip!



Nu ik het toch over AI heb, kan ik mooi Craig Mod even aanhalen. De blogger wandelt weer door Japan en elke dag lees ik zijn jaloersmakende (e-mail only) nieuwsbrieven. Op dag zes beschreef hij een overpeinzing in over AI. "Increasingly, I feel more and more 'radicalized' — not necessarily against where things are heading — but by who is leading. For example, AI will probably do a lot of good for us in the future. But the launch of a tool like OpenAI's Sora feels like a dark inflection point in the not-so-good direction. The scale and abstraction of everything and everyone continues pushing us down paths we didn’t ask to be pushed down."


Wandelen, offline wandelen, helpt Mod om wat mentale ruimte terug te pakken en een beetje terug te duwen in de richting waar het overheersende Big Tech vandaan komt. "As scale and abstraction continue to scrub away the marks of humanity (and this counts for online communities as much as war-ravaged ones), it’ll be ever more critical to go for a dumb walk, to hold a dumb paper book and give it your dumb undivided attention for two hours."



Ik schreef trouwens over Sora 2 in mijn blog op NU.nl. Sinds ik daarmee bezig was, staat mijn Instagram vol met AI-onzin. Het zijn vooral video's van Stephen Hawking die het in zijn rolstoel opneemt (en vaak aflegt) tegen BattleBots.



Een ode aan comfort-films van video-essayist Thomas Flight.




Uitgeverij Taschen komt in december met een kleinere versie van zijn XXL-boek over Hokusai, waarin zesendertig van zijn uitzichten op de berg Fuji zijn opgenomen.



Hier een verhaal van George van Hal waar je een beetje hoofdpijn van krijgt: bevindt ons hele heelal zich in een zwart gat?



Deze trailer voor Die My Love ziet er veelbelovend uit, al jaagt deze regel uit de Letterboxd-minirecensie van filmcriticus David Ehrlich me enige schrik aan: "Perfect for anyone who thought Mother! was too restrained". (Ik vond Mother! een draak.)




Ik heb de hoop opgegeven dat Tom Waits ooit nog in Nederland optreedt. Dat hij überhaupt nog zingend in beeld komt is al een zeldzaamheid. Daarom mogen we in onze handen wrijven dat hij eerder dit jaar Tom Traubert's Blues voor de Italiaanse tv speelde en dat die beelden nu op zijn YouTube-kanaal staan.




Third Man Records geeft volgende maand een graphic novel uit van Yoshimi Battles The Pink Robots. Het album van de band The Flaming Lips is verstript door niemand minder dan frontman Wayne Coyne zelf. Hij schreef de teksten en tekende de plaatjes. Het boek beschrijft Yoshimi's zoektocht naar liefde en haar strijd tegen de roze robots. Dat zal ongetwijfeld een psychedelische trip worden in underground-stijl. Het is een pil van een boek: 420 pagina's. Je bent er liefst 150 dollar aan kwijt, maar dan krijg je wel een krabbel van Coyne.



Geese heeft een video gemaakt bij Au Pays du Cocaine, laat dat nu net een van mijn favoriete nummers van het album zijn. Mooi excuus om de band nog eens aan te prijzen (nog steeds op repeat hier).



Je las blog №135, geschreven in de week van 6 tot en met 12 oktober 2025. Abonneer je op mijn gratis nieuwsbrief en je ontvangt 'm elke zondag in je mailbox.

Flock of Geese (ca. 1883), Elizabeth Nourse
Flock of Geese (ca. 1883), Elizabeth Nourse

I.

Cameron Winter, onthoud die naam. Ik leerde hem kennen met zijn vorig jaar verschenen soloplaat Heavy Metal, maar hij is ook de frontman van de New Yorkse band Geese. En hun nieuwe album Getting Killed staat me hier een partij op repeat. Wat een unieke, vreemde en verfrissende muziek.


Winter is 23 jaar, maar klinkt als een combinatie van Rufus Wainwright en Mick Jagger. Het is een stem waar je misschien even aan moet wennen, daarna krijg je er geen genoeg meer van. Op Heavy Metal klinkt hij melancholisch en is hij niet bang voor een emotionele pianoballad. Luister eens naar $0, een van mijn favorieten (en wat een video). "Fuck these people, I'm not here", zingt hij. "You're making me feel like I'm a zero dollar man." Is het dan allemaal waardeloos? Later zingt hij: "God is real, I'm not kidding, God is actually real". Erg overtuigend klinkt hij niet.


In Getting Killed van Geese zit een stuk meer energie. Het eerste nummer Trinidad klinkt als experimentele jazz, met een bijna onnavolgbaar ritme, waarop Winter je wat meanderend verwelkomd, om vervolgens een paar dreunen uit te delen. Hij nodigt je uit: "Get in, let's drive", en schreeuwt dan: "There's a bomb in my car!"


De meeste nummers houden je op het puntje van de stoel. Geese doet niet per se aan catchy refreinen en logische structuren. De band jamt, Winter herhaalt zijn regels. "They may say that our love was only half real, but that's only half true", zingt hij in Half Real. Je kunt net lekker in een nummer zitten en dan eindigt het plotseling. Wel even blijven opletten, niet te comfortabel raken.


Ik heb een zwak voor het nummer Au Pays du Cocaine. Vanwege het nostalgische geluid misschien. Vanwege de opbouw. En vanwege de manier waarop Winter op bijna Nick Cave-achtige manier een relatie bezingt die niet werkt, maar waarvan hij niet kan accepteren dat het afloopt.


De muziek van Geese is ongrijpbaar, Winters is een enigma. Onthoud die naam!




II.

Het is misschien oneerlijk om naar een nieuwe film van Paul Thomas Anderson te gaan en te verwachten dat je een meesterwerk gaat zien. Maar daar heeft hij het natuurlijk wel zelf naar gemaakt, met films als There Will Be Blood, The Master en Phantom Thread.


One Battle After Another maakt de hoge verwachtingen waar. Dat is eigenlijk het enige wat je hoeft te weten om nu naar de bioscoop te rennen, mocht je dat nog niet hebben gedaan. Ga niet naar een lullig achterafzaaltje, maar kies het grootste scherm dat je kan vinden.


Doe dat bijvoorbeeld voor de achtervolgingen in deze film. Er is er één op een rechte weg die tóch spannend is, waarvan je het gevoel krijgt in een achtbaan te zitten. Sowieso zit er een voortdurende vaart in de film, dankzij vlot camerawerk en fenomenale (en zeer aanwezige en nerveusmakende) muziek van Radioheads Jonny Greenwood.


Ik vergeet te vertellen waar de film over gaat. Leonardo DiCaprio speelt Bob, een bankhangende stoner. Bob woont met zijn dochter op een onderduikadres in de bossen, omdat hij vroeger deel uitmaakte van een groep radicale revolutionairen. Als een oude vijand (Sean Penn met een legendarische rol als het pure kwaad) na jaren opduikt en zijn dochter vermist raakt, moet Bob haar zien te redden.


Hij tuimelt vervolgens van de ene situatie in de andere. Hij rolt de levens van allerlei memorabele personages binnen, waaronder die van 'Sensei' Sergio St. Carlos (Benicio Del Toro). Deze karateleraar neemt de paranoïde Bob onder zijn hoede, terwijl hij in alle kalmte zijn eigen revolutie met een groot ondergronds netwerk in goede banen leidt. Er gebeurt veel in deze film en Bob probeert er wel chocola van te maken, maar grappig genoeg draagt hij zelf helemaal níéts bij aan de uitkomst van wat dan ook in deze film.


One Battle After Another is in de kern een vader-dochter-verhaal, maar het gaat net zo goed over (het omverwerpen van) de macht. Het is popcornvermaak én politiek én een rake schets van de huidige tijdsgeest. Iedereen in deze film heeft wel iets om voor te vechten. Voor idealen, voor de lol, voor migranten en voor familie.




PS.

Radioheads Kid A is 25 jaar oud. Om het te vieren heb ik 'm weer eens geluisterd. Steeds als ik dat weer doe en het is een tijdje geleden, sla ik weer stijl achterover van hoe goed het album is. Dat begint al bij de eerste tonen van Everything In Its Right Place. Perfectie.



De Nederlandse muzikant Eddie van der Meer liep in april van dit jaar 650 kilometer door Japan. Hele dagen wandelen, van Tokio naar Osaka. Hij maakte er een bijzonder rustgevende video van: een uur lang Japan-FOMO.




Nick Cave schreef in 2009 het boek The Death of Bunny Munro, over een deur-tot-deurverkoper die verslaafd is aan alcohol en vrouwen. Als zijn vrouw overlijdt, neemt Bunny Munro zijn zoon mee op roadtrip rond Brighton. Op zoek naar genade. De roman is bizar en obsceen, maar Sky durft het aan er een tv-serie van te maken. Ik ben benieuwd hoe ver ze durven gaan. Met Matt Smith in de hoofdrol.




Er komt een tweede film van The Simpsons, twintig jaar na The Simpsons Movie. Ik heb een zwak voor de tv-serie en kijk nog steeds regelmatig, al liggen de hoogtijdagen lang achter ons (toen Conan O'Brien nog scripts schreef). In 2027 komt de film uit.





Hier ben ik heel gevoelig voor.



Je las blog №134, geschreven in de week van 29 september tot en met 5 oktober 2025. Abonneer je op mijn gratis nieuwsbrief om deze blog elke zondag in je mailbox te ontvangen.

© 2022 Rutger Otto

bottom of page