top of page

Bijgewerkt op: 4 dagen geleden

Man Who Chased a Ghost (1921), Frank Earle Schoonover

Wise Guy is een documentaire van twee afleveringen over The Sopranos. Dat is een aanrader voor iedereen die nog eens herinneringen aan de fantastische serie wil ophalen. De docuserie is opgehangen aan bedenker David Chase en laat op zie manier mooi zien hoe Chase zijn eigen leven aan de maffiafamilie uit New Jersey spiegelde. Ook in de montage worden realiteit en fictie slim met elkaar verweven. Met volop archiefbeeld en achter de schermen-materiaal.


Chase zat al jaren in de tv-wereld voordat hij The Sopranos maakte. Voor de HBO-serie wilde hij conventies omver trappen. The Sopranos zag er filmischer uit dan andere series, het was bij tijd en wijlen gewelddadiger. Edie Falco, die Carmela Soprano speelt, denkt dat dat toen beter kon dan nu. "Je kon de grens opzoeken zodat mensen zich ongemakkelijk voelden", zegt ze. "Zonder enige waarschuwing. Het gaat erom dat je mensen wil verrassen en ze ongemakkelijk wil laten voelen en ze leren om daarmee om te gaan. Dat is het leven, mijn vriend. Je wordt niet eerst gewaarschuwd als er iets ergs gebeurt.


Falco is geen fan van trigger warnings. Als we met alles en iedereen rekening hadden moeten houden, was The Sopranos nooit zo goed geworden, lees je in deze documentaire wel vaker tussen de regels. Er zijn mensen gekwetst tijdens het maken van de serie. "Ik werd wel eens boos", zegt Chase. "Want niemand in het schrijversteam verzon iets. Misschien omdat ik vaak nee zei tegen hun ideeën."


Ik weet niet of Chase een fijn persoon is om mee te werken. Maar hij had wel duidelijk het laatste woord en er zijn schrijvers met ruzie vertrokken. Best interessant hoe de documentaire hiermee omgaat. Acteurs beamen dat ze veel druk en weinig vrijheid ervoeren. Maar dat maakte de show beter, zeggen ze. "Hij legde de lat zelf het hoogst", zegt Chris Albrecht, oud-HBO-directeur. "Hij was nooit tevreden."


Er werd Champions League gespeeld, zeg maar.



 

James Earl Jones zat niet fysiek onder het masker van Darth Vader, hij gaf hem wel zijn dreigende geluid. Met zijn diepe, dreigende stem werd het personage geloofwaardig dat talloze planeten in een sterrenstelsel hier ver vandaan schrik aanjoeg.


De stem van Darth Vader blijft achter. Een paar jaar geleden doneerde Jones zijn opgenomen stemgeluid aan het Oekraïense bedrijf Respeecher. Met behulp van kunstmatige intelligentie kan het kenmerkende geluid van Darth Vader blijven bestaan - zonder het acteren van Jones.


Jones was daarmee een van de eerste acteurs die toestemming gaf om een AI-model te trainen met zijn stem. Misschien wel passend, voor een personage dat toch al half-mechanisch is, schreef Vanity Fair in 2022. Hartstikke science fiction ook.


AI-Vader was al te horen in de serie Obi-Wan Kenobi. Wat de toekomst van Darth Vader brengt is nog onduidelijk. Maar gezien Disney graag oude Star Wars-helden opvoert, is het niet ondenkbaar dat we nieuwe zinnen van de schurk te horen krijgen die nooit door Jones zijn uitgesproken. De echo van een geest.


In het Star Wars-universum zijn dode acteurs vaker tot leven gewekt met de computer. Carrie Fisher als Princes Leia in The Rise of Skywalker bijvoorbeeld. Of Peter Cushing als Grand Moff Tarkin in Rogue One. En een digitaal verjongde Luke Skywalker verscheen in The Book of Boba Fett en The Mandalorian. Zelfs overleden personages kunnen dankzij The Force terugkeren in Star Wars-films, als blauwe schimmen. Disney kan oneindig lang door. Misschien moeten ze dat niet doen. Ik geloof meer in het definitieve afscheid.


 

Het houdt niet op met fijne muziekreleases, want Eefje de Visser heeft haar nieuwe album uit. Heimwee hoor je melancholische nummers waarin ze over woorden zingt als dromen, kronkelen, zoemen en wolken. Als je Eefje de Visser luistert, voelt het alsof je zweeft. Ik kan er niets anders van maken.


Met de eigenaar van platenzaak Plato in Utrecht (sinds kort in een mooi en ruimer nieuw pand op de Voorstraat) had ik het over gekleurd vinyl. Heimwee is op zwart en wit vinyl te koop. Vrijwel alle nieuwe releases verschijnen in meerdere kleuren. Ik heb Fontaines D.C. in het knalroze. Vaak worden gekleurde platen in een lagere oplage gedrukt. Muziekpuristen zijn er niet altijd fan van. De kwaliteit van gekleurd vinyl zou wat minder zijn.


Third Man Pressing, onderdeel van Jack Whites onafhankelijke platenmaatschappij Third Man Records, schrijft dat gekleurd vinyl iets meer ruis oplevert. "Maar het klinkt alsnog geweldig", schrijft het bedrijf. Zwart blijft de standaard.


Maar ook zwart is gekleurd, zegt Plato-baas Willem: "Vinyl is van zichzelf transparant. Vroeger werd het met carbon zwart gemaakt om het materiaal harder te maken." Je draait gekleurde platen met een slechte naald dus misschien wat minder snel grijs. Maar in audiokwaliteit zijn de verschillen minimaal. "Je moet wel heel goede apparatuur hebben om het verschil te horen", zegt De Vries. "Maar transparant vinyl geeft het helderste geluid."


 

PS.

Marcel van Roosmalen schreef eerst reportages, kreeg daarna tv-programma’s en maakt nu een tv-programma over de reportage. De cirkel is rond, kun je zeggen. Van Roosmalen op Reportage is een wat lastig format: een making of van een reportage die er nooit komt. Van Roosmalen bezoekt het Tata Steel Chess Tournament en de Dutch Open Darts.


Je ziet alles wat normaal gesproken uit tv-reportages wordt geknipt: de autorit naar de locatie, wachten op een perswoordvoerder en de gesprekken tussen de interviews door. "Het gaat mij om de saaiheid", zei de presentator deze week bij WNL. "Dat zegt meer over het werkelijke leven." Heerlijke cringe-tv.


 

Hoe kun je geld verdienen met bloggen? Ik maak me geen illusies en al helemaal niet na een bezoek aan deze geweldige webpagina, die je meesleurt naar de diepe, donkere krochten van de online advertentiemarkt. Lezen op desktop is geloof ik het beste.


 

Wat als de millenniumbug een robotapocalypse had ontketend? Dan zou je zoiets krijgen als Y2K, een nieuwe horrorkomedie uit de stal van productiemaatschappij A24, waarvan de trailer er alvast prettig gestoord uitziet.



 

De Amsterdamse kledingwinkel Patta bestaat twintig jaar. Ik ben groot fan van hun samenwerkingen met Nike. Dat deden ze voor het eerst in 2009 en dat leverde de Chlorophyll op, een Air Max 1-model in het groen met wit. Ter ere van dit jubileum werd die schoen opnieuw uitgebracht (binnen no-time stijf uitverkocht).


Patta is sowieso een mooi merk, ontstaan vanuit de hiphopcultuur. Een paar jaar terug roemde Peter Leferink van het Amsterdam Fashion Institute merken als Patta nog omdat ze jongeren weten aan te spreken die zich niet gehoord voelen. "De modewereld is behoorlijk wit", zei hij. "Merken als Patta en Daily Paper laten een realistisch en divers straatbeeld zien." Patta-oprichters Edson Sabajo & Guillaume Schmidt waren twee jaar terug te gast in de podcast Yous & Yay: New Emotions om te praten over hun werk, muziek, netwerken en nog veel meer.


 

Adult Swim verfilmt de bekende horrormanga Uzumaki van schrijver Junji Ito. Het gaat over een stadje aan de kust van Japan, dat tot waanzin wordt gedreven voor een mysterieuze spiraalvorm. De animé blijft stilistisch dicht bij de manga, zo te zien. In zwart-wit en lekker veel arcering.



 

Ik lees op dit moment Het Archief van Thomas Heerma van Voss, over een redacteur van een literair tijdschrift die zich probeert vast te klampen aan een wereld die steeds verder verdwijnt. Zoals uitgever Das Mag (dat ooit zelf het literaire tijdschrift Das Magazine uitgaf) schrijft: een ode aan de niche, aan rituelen en aan het onvermoeibaar vasthouden aan de dingen die, zinvol of niet, het leven de moeite waard maken.


 


 

Ik vond de documentaire To The End (nu in de bioscoop) een mooi portret van muzikanten die altijd op de grenzen van hun kunnen geleefd hebben en nu merken dat ze ouder worden. We volgen de bandleden van Blur in aanloop naar hun concert in het Wembley-stadion, het hoogtepunt van hun carrière. Daarvoor maakten ze een nieuw album: The Ballad of Darren. Albarn stopte daar veel van zichzelf in, niet voor niets barst hij in huilen uit als ze de liedjes voor het eerst terugluisteren. Die man leeft voor muziek (en sleurt de rest van de band daar met frisse tegenzin in mee).



 

Dit is een goede analyse over Facebook-baas Mark Zuckerberg. Schrijver Casey Newton was aanwezig bij de live-opname van podcast Acquired, waar Zuckerberg werd geïnterviewd. Hij voelde zich er op zijn gemak, schrijft Newton. "En dat leidde hem tot iets wat hij bijna nooit en public doet: reflecteren."


Zuckerberg maakt de laatste tijd een metamorfose door. Hij laat zijn haar groeien, is meer uitgesproken dan voorheen. Hij draagt een zelfontworpen shirt waarop in grote Griekse letters 'leren door te lijden' staat geschreven. Hij heeft steeds minder zin om zich te verontschuldigen voor de fouten die zijn bedrijf maakt. En dat baart Newton toch enige zorgen, gezien de machtspositie van Zuckerberg en Meta.


 

Je las mijn weblog van 9 tot en met 15 september 2024. Abonneer je op mijn gratis nieuwsbrief om deze blog elke zondag vanzelf in je mailbox te ontvangen.

Heian meishō, Pl.09 (1868-1912) Anonymous

"ChatGPT kan schrijven dat het blij is om je te zien, maar één ding is zeker: ChatGPT is niet blij om je te zien." Dat schrijft sciencefictionauteur Ted Chiang (die met een kort verhaal de basis legde voor de film Arrival) in The New Yorker. De kunde van AI om woorden achter elkaar te zetten heeft geen betekenis, want die betekenis zit in de intentie om iets te communiceren.


AI voelt niets en weet niets, dat is wel bekend. Het kan geen moeite doen. En dat is aantrekkelijk voor mensen die ook geen moeite willen doen, maar wel iets willen maken. "Je best doen om te schrijven garandeert geen werk wat het lezen waard is, maar waardevol werk kan niet zonder inzet gemaakt worden", betoogt Chiang.


De schrijver noemt generatieve AI fundamenteel ontmenselijkende technologie, omdat het ons als minder behandelt dan wat we zijn: "makers en waarnemers van betekenis".


Ik keek deze week een video van Eddy Burback, die in humoristische essays commentaar levert op de impact van tech op de maatschappij. In de video geeft Burback toe aan de techbedrijven die met AI-toepassingen adverteren en probeert hij onder meer zelfrijdende taxi’s en plaatjesgeneratoren.


In een reclame van Meta laat een jongen aan een oude man zien hoe de wijk Little Italy er vroeger uitzag door AI een plaatje te laten verzinnen. Een interpretatie van de werkelijkheid. "Als je een foto zoekt van een bestaande tijd in de geschiedenis", zegt Burback. "Dan moet je vooral geen AI gebruiken." In het filmpje is de man alsnog blij verrast met de verzonnen buurt uit zijn jeugd: "Daar is het!"


Het lijkt allemaal zo makkelijk en mooi, de belofte dat we AI kunnen gebruiken om ons werk makkelijker te maken. Om misschien zelfs werk uit handen te nemen, zodat we tijd overhouden voor belangrijkere of leuke dingen. Maar wie zegt dat we niet als zombies naast onze AI-plaatsvervangers gaan zitten om te controleren of alles wel goed gaat? Dat is niet belangrijker (en al helemaal niet leuker).


"We hebben ons geld, onze tijd en onze aandacht afgestaan", besluit Burback. "Dat was niet genoeg. Nu worden bestolen van onze ideeën. Als het verkooppraatje van AI is dat het alles pakt wat van ons is, dat vermengt tot een grijze brij en het dan teruggeeft aan ons, dan koop ik het niet."


 

Tijdmachines bestaan, ze zijn klein en liggen op zolder onder een laagje stof. Ik steek de stekker van mijn iPod nano (vijfde generatie, 2009) in het stopcontact. Het schermpje waar ik jaren geleden dagelijks naar keek, licht op. Onder het menu schuift een carrousel van albums die op het apparaat staan voorbij. Wat luisterde ik voordat Spotify bestond? Ik herken de hoes van Humbug, van Tempest, van Innerspeaker. Arctic Monkeys, Bob Dylan, Tame Impala. Mijn muzieksmaak is niet zoveel veranderd.


Ik scroll door de lijst met artiesten. Af en toe duikt er een bijna vergeten album op. Down the Way van Angus & Julia Stone, daar ben ik een tijdje aan verslingerd geweest. En het album van Danger Mouse and Sparklehorse waarop The Flaming Lips, David Lynch én Julian Casablancas meedoen. Hoe het met Sparklehorse is afgelopen is helaas bekend, maar wat doet Danger Mouse eigenlijk nog? Nog eentje: Transfiguration of Vincent van M. Ward. Met dat prachtige nummer Vincent O'Brien, dat zo begint:

He only sings when he's sad And he's sad all the time, so he sings the whole night through Yeah, he sings in the daytime, too

Wonderlijk hoe je weken aan een stuk totaal verslingerd bent aan muziek, om het daarna ruim tien jaar te negeren. Maar oude liefdes roesten niet, al denk je er na verloop van tijd minder aan. Ik neem me voor om M. Ward weer eens te draaien. Niet op mijn iPod, want de geripte mp3'tjes zijn van abominabele kwaliteit, bizar dat ik vroeger niet over viel. En daarbij is de batterij van de iPod overleden; binnen vijf minuten is hij leeg.



 

Voor het eerst in vijf jaar is er een nieuwe plaat van Nick Cave and the Bad Seeds: Wild God. Van tevoren had Cave al gezegd dat het een vreugdevol album zou worden. Dat is dus niet hetzelfde als vrolijk. De geest van Ghosteen (no pun intended) waart ook op Wild God nog rond, al vind ik het nieuwe werk lichter verteerbaar. Je hoort af en toe weer eens een beat. Ghosteen klonk bijna als een verzameling donkere, elektronische soundscapes. Nu klinken de liedjes weer vaker als liedjes.


Rondom het verschijnen van Wild God verschijnen veel interviews met Cave. Ze gaan de afgelopen jaren altijd over dezelfde thema's: rouw, religie en liefde. Cave heeft daar mooie en verrassende ideeën over. Die beschrijft hij ook in zijn boek Faith, Hope and Carnage. In zijn online brievenrubriek Red Hand Files ontpopte Cave zich de laatste jaren tot raadgever, mensen vertrouwen hem hun diepste problemen toe. Zijn concerten werden bijna religieuze bezoeken.


Voor hem zijn zijn nummers altijd religieus geweest, zegt hij in een interview met de Volkskrant. "Ik vind het ook leuk om ze zo te noemen, want het jaagt mensen schrik aan. En ik wil op mijn eigen manier de religieuze ervaring weer in ere herstellen."


Wild God gaat van het kosmische naar het religieuze en uiteindelijk naar het diep menselijke, zegt Cave. Hij worstelt elke dag met zijn demonen. Maar zelfs de grote rockster vindt geruststelling. "Toen Susie wakker werd van haar middagdutje draaide ze zich naar me en zei: alles komt goed, maak je geen zorgen."



 

PS.

Elon Musk schreef twee jaar geleden: "Als Twitter het vertrouwen van het publiek wil verdienen, moet het politiek neutraal zijn, wat betekent dat het uiterst rechts en uiterst links gelijkwaardig tegen de haren instrijkt". Twee jaar later liggen de zaken wat anders. X is een pro-Trump-machine geworden, schrijft CNN's Donie O'Sullivan. En hij draait op volle toeren, onder leiding van Musk zelf.


 

Schrijver Warren Ellis (van onder meer comicreeks Transmetropolitan en Netflix-serie Castlevania) heeft een audiodrama/hoorspel gemaakt. The Department of Midnight bestaat uit zes afleveringen, waarvan er nu drie zijn verschenen. In elke aflevering volg je de no-nonsense wetenschapper John Carnack die een zaak oplost. Het heeft altijd een sciencefiction- en horrorelement, een beetje zoals The Twilight Zone en The X-Files. Fijne afwisseling in je podcastapp.



 

One Million Checkboxes was een online experiment met een miljoen vakjes die mensen overal ter wereld aan en uit konden vinken. Ze zijn inmiddels allemaal aangevinkt en na twee weken stopte het experiment. Achter deze geinige website zit een mooi verhaal. Maker Nolen Royalty vertelt dat hij in de broncode plotseling vreemde urls vond. Iemand probeerde hem geheime binaire berichten te sturen. Via een vinkjessite. Wat?! Dit is ge-wel-dig.



 

Je las mijn weblog van 2 tot en met 8 september 2024. Abonneer je op mijn gratis nieuwsbrief om deze blog elke zondag vanzelf in je mailbox te ontvangen.

An Allegory Of The Victory Of Peace Over War (17th Century), Anonymous

Toen Oasis in 2009 in de Heineken Music Hall speelde, was ik er niet bij. Met pijn in het hart, want de nummers van Oasis worden lijfliederen als je als tiener verloren raakt in de britpop. Je bent jong en je kan de wereld aan, zo klinkt hun muziek. Maar ik was jong en had weinig geld, dus miste ik ze in Amsterdam. Daarna gingen de Gallaghers uit elkaar en bleef dit voor altijd 'die ene favoriete band die ik nooit zag'.


Les geleerd. Als je je helden wil zien, moet je niet twijfelen. Dus zag ik Radiohead, Paul McCartney, Leonard Cohen en The Rolling Stones. In oktober ga ik naar Düsseldorf om Bob Dylan weer te zien. Je weet niet of er nog een kans komt.


Jarenlang ruzieden Noel en Liam met elkaar. Oasis was doodverklaard. Elk gerucht over een mogelijke reünie bleek niet meer dan dat: een gerucht. Tot het wonder deze week alsnog geschiedde. "The guns have fallen silent", schreef het Oasis-account op sociale media. "The stars have aligned. The great wait is over." Oasis is terug, voorlopig met een beperkt aantal concerten in Groot-Brittannië.


Heel lang verhaal kort: ik ben erbij, ergens tegen het dak aan van Wembley. In Wembley! Oasis in Wembley! Ik typ het en ik geloof het nog niet. Een jongensdroom, ya know what I mean?



 

Ik ben fan van Adam Sandler en dus was dit een mooie week, want zijn nieuwe comedyspecial verscheen op Netflix. Adam Sandler: Love You is geregisseerd door een van de Safdie-broers, met wie Sandler eerder Uncut Gems maakte. Je ziet het eraan af. Zeker in het koortsachtige begin, als Sandler komt aanrijden in een auto met een kapotte ruit en zich langs fans naar het theater worstelt. Het is dicht op de huid gefilmd en snel gemonteerd. De sfeer klopt niet helemaal.


De show zelf verloopt ook niet op rolletjes. Er zit een gat in de vloer en de monitoren werken niet. Er ontstaat een ruzie in het publiek. Allemaal in scène gezet natuurlijk, maar daardoor houdt Sandler het wel spannend. Dat moet ik niet groter maken dan het is, want uiteindelijk bestaat de show uit een reeks bizarre, flauwe en platte anekdotes en korte liedjes met punchlines. Ik hou van de absurditeit. Ik kan me niet verzetten tegen de Sandman.


Maar het mooiste komt op het eind, als Sandler plotseling een mooie ode aan komedie brengt. Met een liedje bedankt hij zijn helden en legt hij uit wat het vak voor hem betekent. Dit is waarom hij doet wat hij doet.


Yeah actors can play dramatic, Singers can kill a song But comedians say "fuck you sadness" Let’s laugh it off and move the fuck on.

Sandler wordt vaak afgekraakt vanwege zijn 'simpele' komische rollen. En als hij dan een zwaardere rol speelt, zoals in Uncut Gems of Punch-Drunk Love, dan zeggen mensen: zie je, hij kan het dus wel. Maar dat is niet waar Sandler het voor doet. Je kan een dramatische rol spelen, maar het effect van een goede grap is groter. Een lach kan een dag mooier maken en het leven draaglijker.


 

PS.

Het fantastische YouTube-kanaal Every Frame a Painting is terug! Voor even dan. Tussen 2014 en 2016 publiceerde het kanaal korte video-essays over films. Die waren geweldig gemaakt, bijvoorbeeld deze over beweging in films van Akira Kurosawa, deze over de longtakes van Steven Spielberg of deze over het effect van stilte in de films van Martin Scorsese. Komende weken verschijnt een nieuwe serie over de kunst van filmmaken.



 

Wild God is er, het nieuwe album van Nick Cave and the Bad Seeds. Het klinkt allemaal weer wat vrolijker dan op Ghosteen, al ligt de plaat wel duidelijk in het verlengde. Helaas nog weinig tijd gehad om hem veel te luisteren, probeer er volgende week op terug te komen. (Ben ook nog erg in de ban van Fontaines D.C.)


 

Het houdt niet op, The Smile komt dit jaar met nog een album. Het geweldige Wall of Eyes verscheen in januari en op 4 oktober volgt Cutouts. "To be swallowed up by the fast running stream", schrijft de band. "Down into the giant ever growing river and on to the sea" We worden verwend dit jaar, want het dreigt weer goed te worden. Luister maar naar Foreign Spies.



 

Er is een documentaire gemaakt over het leven van Superman-acteur Christopher Reeves. Nadat hij van een paard viel, raakte hij verlamd en belandde hij in een rolstoel. Het belooft een nogal Amerikaans-dramatische film te worden, maar daardoor een niet minder inspirerend verhaal.



 

Het doet mij als Utrechter bijzonder veel plezier dat de Domtoren uit de steigers is. Vijf jaar lang stond hij ingepakt in een lelijk vierkant blok, en nu is hij vrij. Op ochtenden dat ik naar het station fiets, zie ik hem op bepaalde plekken in de stad door de zon verlicht overal bovenuit steken. Utrecht is weer Utrecht!


 

Je las mijn weblog van 26 augustus tot en met 1 september 2024. Abonneer je op mijn gratis nieuwsbrief om deze blog elke zondag vanzelf in je mailbox te ontvangen.

bottom of page