top of page

Bijgewerkt op: 8 okt 2023

Beeld: Midjourney.

Het is Halloweenmaand (de beste maand), dus de skeletten dansen weer, de monsters kruipen onder je bed en de geesten griezelen door je donkere kamer. Ik ben weer begonnen met horrorfilms kijken en doe wekelijks verslag (op Letterboxd geef ik sterren). Deze week keek ik:


Braindead (of Dead Alive), een van de eerste films van Lord of the Rings-regisseur Peter Jackson, uit 1992. Misschien wel de goorste film die ik ooit heb gezien. Als de moeder van Lionel wordt gebeten door een Sumatraanse rat-app, begint ze uit elkaar te vallen en anderen te bijten. Terwijl allerlei bezoekers veranderen in zombies probeert Lionel die chaos te verstoppen voor Paquita, op wie hij verliefd raakt. Niet echt een enge film, wel enorm creatief, grappig en dus heel bloederig. Op een gegeven moment probeert Lionel weg te rennen voor een groepje levende doden, maar komt hij niet vooruit omdat hij door een plas bloed glibbert.


The Texas Chain Saw Massacre zag ik voor het eerst. Het origineel uit 1974, bijna vijftig jaar oud dus. Over een groepje jongeren dat vast komt te zitten bij een oud huis. Als ze hulp gaan zoeken worden ze een voor een vermoord door de angstaanjagende figuur Leatherface, die met een kettingzaag tekeer gaat in de bossen. De film wordt erg traag opgebouwd en de eerste moord lijkt zo uit het niets te komen, dat je daar echt even van zit te gruwelen. Later wordt het een beetje silly, maar het blijft een film die onder je huid kruipt.



Possession is een scheidingsdrama met horror-elementen uit 1981. Met een jonge Isabelle Adjani en Sam Neill als koppel dat uit elkaar gaat. Wat een heerlijk grenzeloos waanzinnige film is dit. Na een ruzie draaien de hoofdpersonen helemaal door. Wees dankbaar voor de volumeknop op je afstandsbediening want er wordt me een partij gegild en geschreeuwd. Er is een bizarre scène in een metrostation, er wordt meer dan alleen dood vlees gesneden met een elektrisch mes en wat leeft er in godsnaam in het appartement van de vrouw? Met waanzinnige cameravoering en een bizar verhaal wat uiteindelijk op meerdere niveaus gaat over tweedeling.


 

Sinds Elon Musk Twitter overnam, het omdoopte tot X en constant onbegrijpelijke veranderingen maakt, zoeken mensen naar een alternatief om te microbloggen. Bluesky komt voorzichtig bovendrijven als winnaar. Ik noem het steeds het besloten feestje bij de buren, want je hebt nog wel een code nodig om binnen te komen. Het wordt er langzaamaan gezelliger.


Het is het soort feestje waar je je eigen drank mee naartoe neemt. Iedereen hangt zelf de slingers op. Bluesky werkt namelijk nog niet zo goed als X. Het mist vlees op de botten, er ontbreken te veel functies. Je kunt geen video’s plaatsen, er zijn geen gifjes, hashtags bestaan niet en de tijdlijn oogt rommelig. De DJ begint pas om middernacht, maar je staat er al om 21 uur. Zo voelt het.


Wat dat betreft staat op Mastodon de muziek al aan. Maar die officiële app is ook niet erg mooi en voor veel mensen blijkt de drempel te hoog om überhaupt te bepalen bij welke server ze aanhaken. Toch zit daar al ergens een fijn platform verborgen. Kijk naar Mastodon-omgeving Elk en je hebt stiekem gewoon de perfecte Twitter-vervanger, met een strakke webclient en allerlei ondersteuning voor de aankleding van je berichten.


Om de feestjes-allegorie door te trekken: Bluesky is dus het besloten feestje waar je vroeg staat te pieken, bij X rapen overblijvers de confetti van een nacht eerder van de grond om er nog iets van te maken en Mastodon is dat ene feest waar van je vrienden alleen jij kaartjes voor hebt gescoord. Waar blijft nou die ultieme Twitter-killer?

 

Wat een schatkist is dit YouTube-kanaal van de vergane tv-zender TMF. Al tien maanden lang verschijnen er nieuwe video’s van interviews en optredens van artiesten en bands uit de jaren ’90 en begin 2000. In heel behoorlijke kwaliteit ook.


Je kunt het nu niet meer voorstellen dat er tv-zenders bestaan die volledig vol staan geprogrammeerd met muziekvideo’s, interviews, talkshows over muziek en live-optredens. Ja, opa vertelt, maar inmiddels mag je als band blij zijn met een minuutje livemuziek in een praatprogramma.


Ik zal niet de enige tiener zijn geweest die middagen lang naar TMF keek. Voor mij is dit pure nostalgie. De fragmenten zijn soms grappig, zoals een interview met leden van N'Sync die net de baard in de keel hebben. Soms zijn ze bitterzoet, zoals het interview dat Sander Lantinga had met Amy Winehouse in 2004. "Ik zal op mijn 82ste nog zingen", zegt ze. "Ik zal blijven zingen tot mijn dood."


Pas als je door het archief scrolt (wat nog wordt uitgebreid) merk je pas hoe jammer het is dat TMF weg is. Die zender deed er toe in die tijd. Er waren optredens van Foo Fighters en Destiny’s Child. En artiesten als Jay-Z, Kanye West, Liam Gallagher en Lady Gaga werden op de camera geïnterviewd. Mooi stukje verdwenen tv-historie.


 
PS.

Podcastserie Dissect is recent begonnen aan een nieuw seizoen. Elk seizoen wordt een muziekalbum ontleed en dit keer is dat In Rainbows van Radiohead. De eerste afleveringen zijn veelbelovend. Echt een goede manier om weer helemaal opnieuw verliefd te raken op een grijsgedraaide plaat, omdat je opnieuw leert luisteren. Te vinden op Spotify of in elke andere podcastapp. In eerdere seizoen kwamen onder anderen Kanye Wests My Beautiful Dark Twisted Fantasy en Frank Oceans Blonde aan bod.

 

Kunstenaar Theo Jansen maakt zijn strandbeesten al sinds 1990. Het zijn enorme kunstinstallaties van pvc-buizen die dankzij de wind vooruitkomen. Zijn nieuwste creatie heet Animaris Rex. Volgens Jansen is het een kudde strandbeesten die elkaar vasthouden om niet weg te waaien. "Als groep is de kans om een storm te overleven groter." Blijft fascinerend.


 

Halide is mijn favoriete camera-app voor de iPhone en die wordt gemaakt door een Nederlander: Sebastiaan de With. Hij maakt zelf ook heel mooie foto's, die hij af en toe publiceert op Instagram en X. Elk jaar na het verschijnen van nieuwe iPhones schrijft De With de meest diepgaande camerareviews over de toestellen die je kunt vinden. Ook dit keer weer, ik vind het genieten.

 

Af en toe ontstaat er ineens een hype met AI-plaatjes. Ik noem maar een paus in een pufferjas of verborgen boodschappen in landschapfoto's. Met de app Lensa kon je cartoonversies van jezelf maken die een tijdje lang overal opdoken. In het verlengde daarvan is er nu Epik, een rage op TikTok. De app maakt op basis van een aantal selfies een reeks nieuwe foto's van jou als tiener. AI-schoolfoto's, compleet met wolkenachtergronden. Dit zijn er een paar van mij.


 

Je las mijn weblog van 2 tot en met 8 oktober. Abonneer je op mijn nieuwsbrief om deze blog elke zondag vanzelf in je mailbox te ontvangen.



De eerste keer dat ik The National zag was in 2011 in De Doelen. Het album High Violet was nog geen jaar uit, maar maakte een diepe indruk zoals muziek dat soms kan doen. Ik vind het nog steeds het beste wat The National heeft gemaakt en een van de beste albums ooit.


Na dat intieme optreden in Rotterdam zag ik ze nog een paar keer, in de HMH en later AFAS. Dat waren optredens van wisselende kwaliteit, maar de band geeft altijd alles. In de Ziggo Dome was The National deze week op de top van zijn kunnen. Iets minder rauwe randjes en zeker minder drank in de frontman en (daardoor) Drie hoogtepunten als ik móét kiezen: Squalor Victoria, Mr. November en echt een waanzinnige liveversie van About Today. De stilte die valt in het midden, en die opbouw!


Ze hadden er duidelijk plezier in. Dat is de laatste tijd wel anders geweest. "Een jaar geleden voelde optreden als een bezoek aan de tandarts", zegt Matt Berninger tegen The Independent. Depressie en een writer's block speelden hem parten tijdens de coronaperiode en daarna.


Fijn dat hij er nu weer is. Het eerder dit jaar verschenen First Two Pages of Frankenstein is het eerste album van The National in vier jaar. Ik heb even gebladerd en de eerste twee bladzijden van Frankenstein gaan pak 'm beet over een ontdekkingsreiziger op expeditie naar de Noordpool. "Aan durf en vastberadenheid heb ik geen gebrek, maar soms zie ik het ineens niet meer zitten en verlies ik alle hoop. De reis zal lang en zwaar zijn en het uiterste van me vergen, en ik moet zowel bij mezelf als bij mijn bemanning de moet erin houden."


Berninger wist zich uit het dal te worstelen en nu vinden ze zichzelf af en toe weer opnieuw uit. Smoke Detector, een uitblinker op de meest recente plaat Laugh Track (de tweede van dit jaar), ontstond tijdens een soundcheck in Vancouver. De band begon te jammen en hield er niet mee op. Er was geen houden meer aan. "Het was alsof er een bosbrand ontstond die maar door bleef gaan", zegt gitarist Bryce Dessner. Hij keek naar Berninger en zag hem opbloeien. "Deze man is er weer helemaal, zonder angst", wist hij. En dat zagen wij ook in de Ziggo Dome.


 

Maandag was een slechte dag om thuis te werken voor werknemers van chipmaker NXP. Apple-directeur Tim Cook kwam op bezoek. In het geheim. Maar al snel ging het nieuws rond binnen het Eindhovense bedrijf en aan het einde van zijn bezoek nam Cook de tijd om op de foto te gaan met tientallen mensen die naar de aula waren gesneld.


De baas van Apple was deze week in Europa, waar hij bedrijven en ontwikkelaars bezocht. Daarnaast ging Cook langs in Brussel om te praten met Eurocommissaris Thierry Breton. Je kunt wel zeggen: de persoon die Lightning-kabels van Apple heeft afgenomen en liet vervangen door USB-C. "De volgende stap: deuren openen voor concurrenten", schreef Breton na zijn ontmoeting met Cook. Het idee van de wet digitale markten waarnaar hij verwijst, is bijvoorbeeld dat WhatsApp-gebruikers ook kunnen chatten met mensen op iMessage.


Bij NXP kreeg ik vijf minuten de tijd om Cook wat vragen te stellen. Ik vroeg hem naar die strenge regels in Europa waar techbedrijven zich steeds strakker aan moeten houden. Cook reageerde luchtig. "Regels zijn er overal, ons doel is om aan die regels te voldoen."




 

Gefeliciteerd, de oudste nog actieve torrent bestaat 20 jaar. YouTube en Facebook bestonden nog niet toen in september 2003 een korte film met de naam The Fanimatrix werd gedeeld via BitTorrent. Jawel, een video die gebaseerd was op The Matrix, gemaakt door fans.


Volgens TorrentFreak was er een budget van 800 dollar voor de film, waarvan de helft op ging aan een leren jas. Ik heb The Fanimatrix even gedownload. Het .avi-bestand van 130 MB was in een paar tellen binnen dankzij 150 actieve seeders.


De film zelf is trouwens beter dan je misschien verwacht. De muziek, belichting en actie is best wel on point als je beseft dat dit zo’n goedkoop project van amateurs is. De beeldkwaliteit laat natuurlijk wel te wensen over inmiddels. Mocht je geen zin hebben om te torrenten maar je bent wel benieuwd: hij staat op YouTube.


 

Lucky Fonz III maakte een vette videoclip (in één take!) bij zijn nummer Een klein beetje dood van het geweldige album Hemellichamen. "Wat ik heel mooi vindt is dat zoveel van mijn favoriete thema’s samenkomen", zegt hij zelf. "de relatie tussen humor en ernst, het mengen van ‘onmengbare’ stijlen (er zit een flinke gabberkick onder dit chanson!), het onderzoek naar de mogelijkheid van transformatie, de relatie tussen het individu en de gemeenschap, en het menselijk lichaam."


Opgenomen bij een van de leukste plekken in Utrecht: de Ping Pong Club.


 

Er is een nieuw album van Wilco. En goed nieuws: het is hun beste in jaren. Er is weer iets meer ruimte om buiten de lijntjes te kleuren, hoor je al direct op het eerste nummer Infinite Surprise.

 

Op Netflix staan vier nieuwe korte films van Wes Anderson. Het zijn allemaal verfilmingen van Roald Dahl-verhalen, exact verteld zoals hij ze schreef maar dan met de visuele flair van Anderson. Ik heb The Wonderful Story of Henry Sugar alvast gezien en dat is een aanrader.


Wel typisch Netflix om zo matig uit te pakken met vier nieuwe Wes Anderson-films. Je hoort er weinig over. Filmcriticus Matt Singer verbaast zich er ook over: "Waarom zijn ze eigenlijk niet gebundeld in één film als bloemlezing van Wes Anderson over Roald Dahl, zodat je daar mee kan uitpakken? Ik snap er niets van." Terechte vraag.


 

Meta toonde zijn eerste mixedrealitybril: de Quest 3. Dit wordt de iets meer betaalbare uitdager van Apples Vision Pro, die volgend jaar verschijnt. Tijdens de presentatie zag het apparaat er veelbelovend uit, maar of het in de praktijk goed werkt zal ik je niet kunnen vertellen.


Meta maakt in Nederland geen testexemplaren vrij voor de pers. Dat terwijl het bedrijf claimt de community heel belangrijk te vinden. Des te vreemder dat de media consumenten niet kunnen informeren over de aanschaf. Het onthouden van een testversie leidde tot chagrijn bij Nederlandse techjournalisten. Bram van Dijk schreef zijn frustratie van zich af op Bright: is Meta soms bang voor negatieve reviews?

 

Ik ben gek op de minibieb. Dat zijn die kastjes vol met boeken die buiten of op stations staan. Het idee is dat je er een boek uithaalt en er weer eentje voor teruglegt. Je vindt er soms parels, zo kom ik aan Congo van David Van Reybrouck, De ontdekking van de hemel van Harry Mulisch en De donkere kamer van Damokles van W.F. Hermans. Op NRC staat een reportage over de minibieb: Veel Lucinda Riley, Dan Brown én het Nieuwe Testament.

 

Naast Tim Cook sprak ik deze week ook Tim Kuik. Dat vind ik zelf heel grappig. Waarschijnlijk maak ik die combinatie van interviews binnen een week maar een keer in mijn leven mee. Kuik is de voorzitter van Stichting BREIN, dat al jaren strijdt tegen online piraterij. Ik sprak hem omdat het aantal illegale downloads de afgelopen tijd weer toeneemt.

 

Het boekenweekgeschenk wordt volgend jaar geschreven door de familie Chabot. Tja. Dit jaar ook geen boekenweekessay, in plaats daarvan stelt Bart Chabot een poëziebundel samen. Op Teletekst stond de kop: Chabots maken Boekenweekgeschenk. Ik las chatbots en het dystopische beeld was compleet.

 

Je las mijn weblog van 25 september tot en met 1 oktober. Abonneer je op mijn nieuwsbrief om deze blog elke zondag vanzelf in je mailbox te ontvangen.

Bijgewerkt op: 26 sep 2023

Beeld: Midjourney

Fotograaf Erwin Olaf is dood. Complicaties na een longtransplantatie werden hem fataal.


Het Rijksmuseum noemt Erwin een Hollandse meester, in lijn met Rembrandt van Rijn en Johannes Vermeer. "Hij schilderde met zijn camera", zegt curator Mattie Boom tegen The New York Times. Je hoeft maar een paar foto's van Olaf te zien en je snapt waarom.

Beeld: Erwin Olaf

Dit vind ik een van zijn ontroerendste foto's. In het midden loopt Olafs partner Kevin, rechts daarvan sjokt Olaf er achteraan. De foto gaat over de verschillen in hun relatie, legde Olaf in 2021 uit aan de Volkskrant. "Er zit twintig jaar tussen ons", zegt hij.


"Boos zijn op de wereld, ten strijde willen trekken, iedereen aan de kant bellen op het fietspad en denken: ik ben het centrum van de wereld. Dat is toch wel veranderd. Ik zoek nu de rust, wordt naar de rand gecentrifugeerd. Deze foto gaat daarover: we zijn onderdeel van een karavaan en langzaam maar zeker merk ik dat ik achterop raak, terwijl mijn partner verdergaat. Dat moet ook, en dat wil ik ook, dat hij gewoon doorloopt en er het beste van maakt."


Op NPO Start staat Erwin Olaf: The Legacy, een film van Michiel van Erp. Hij volgt Olaf op het toppunt van zijn carrière: zestig jaar oud, een collectie in het Rijksmuseum, een nieuwe fotoserie onderweg. Maar ondertussen gaat het vooral over de vergankelijkheid van het leven en wat hij zal achterlaten. Zijn eigen gezondheid gaat achteruit en zijn moeder ligt op sterven.


Heel mooi zijn de beelden van Olaf met een oude partner, die niet lang te leven heeft. Ze maken een intiem naaktportret na dat ze als jonge gasten maakten en de kwetsbaarheid spat er vanaf. Later kijken ze samen naar het resultaat in het museum. Waar de meeste bezoekers hier kunst zien, zijn het voor deze twee mannen ook gewoon herinneringen aan een gezegend leven. "Alles eruit gehaald wat er in zit", besluit Olaf.

 

Op Rolling Stone staat een voorpublicatie van Jason Thomas Gordons boek The Singers Talk. Het is een gesprek met Thom Yorke en het gaat over hoe hij begon met zingen en wanneer hij zijn stem vond. Het nummer After the Gold Rush van Neil Young is voor hem een sleutelmoment. Toen hij dat als jonge zanger hoorde besefte hij: "Wow! Is het oke om zo te klinken?"


In 2002 speelt Yorke het nummer van Young tijdens een benefietconcert dat door Neil Young werd georganiseerd. In het BBC-radioprogramma Desert Island Discs blikt Yorke terug op dat optreden. De avond voorafgaand aan het concert nodigt Young alle artiesten die zouden optreden uit bij hem thuis. "En ik ben social gezien niet erg geschikt voor dit soort situaties", zegt Yorke. "Dus ik moet me daarop voorbereiden... door veel te drinken."


Steeds als Young langsloopt, bevriest de Radiohead-zanger. "Het is alsof je Elvis ontmoet in zijn huis", zegt Yorke. Maar uiteindelijk stopt Young om een praatje te maken. "En ik stamel: 'Ik wil morgen heel graag After The Gold Rush spelen', waarna hij zegt: 'Echt waar? Wat geweldig! Dan moet je het spelen op de piano waarmee ik het heb opgenomen."


Een dag later speelt Thom Yorke After The Gold Rush. Op de piano van Neil Young, die vanuit de coulissen meekijkt. De opname is niet zo goed, maar volgens mij hoor je meteen waarom het nummer ooit zo'n impact op hem maakte.

Oh, in de voorpublicatie lezen we ook welke nummers Yorke gegarandeerd aan het huilen maken. "Tom Waits! Tom Traubert’s Blues. Die en Simple Twist of Fate van Bob Dylan. […] Ik kan die nummers niet uitzitten zonder te breken."

 

Vorige week schreef ik over de biografie van Walter Isaacson over Elon Musk. Een van de schrijnendste stukken in het boek gaat over Yoel Roth. Hij was ooit hoofd veiligheid bij Twitter, tot de leiding van Elon Musk hem te veel werd en hij vertrok.


Roth kijkt met weinig plezier terug op zijn laatste jaren bij Twitter (nu X). Als medeverantwoordelijke voor het bannen van Donald Trump na de bestorming op het Capitool, werd hij en public door de oud-president aangevallen. En nadat Roth X verliet werd hij ook door Musk nog eens door het slijk gehaald.


In beide gevallen werd Roth direct door hordes aanhangers van Trump en Musk bedreigd. "Ik leefde met gewapende beveiligers voor de deur en moest mijn gezin overhoop halen, omdat ik constant moest schuilen en verhuizen", schrijft hij in The New York Times.


Noem het een trieste vorm van ironie dat het hoofd veiligheid van Twitter uiteindelijk zelf ten prooi is gevallen aan het gif waar hij het platform jarenlang tegen probeerde te beschermen. Sinds de komst van Musk is het er niet gezelliger op geworden.


En nu is Musk van plan om gebruikers "een klein bedrag per maand" te laten inleggen om überhaupt van X gebruik te kunnen maken. Dat gaat niemand doen, toch?

 
PS.

Wat een geschenk is filmproductiebedrijf A24, dat maar verrassende en originele films blijft maken. Ik kijk uit naar Dream Scenario. Nicolas Cage speelt biologieleraar Paul die plotseling in de dromen van zijn leerlingen verschijnt. Niemand weet hoe dat kan, maar al snel staat Paul in het middelpunt van de aandacht.


 

Wat een jaar voor The National. Vijf maanden nadat First Two Pages of Frankenstein verscheen, brengt de Amerikaanse band weer een nieuw album uit: Laugh Track. Wat mij betreft is die minstens zo goed (en misschien wel iets beter) dan zijn voorganger. Favoriete nummers op dit moment: Alphabet City, Hornets en Smoke Detector. Volgende week vrijdag staan ze in de Ziggo Dome.

 

Groot nieuws uit Bob Dylan-land. Hij speelde deze week drie nummers met een deel van Tom Petty's band The Heartbreakers. En drie nummers op gitaar! Dat zijn zeldzame beelden tegenwoordig. Tijdens Farm Aid 2023 trakteerde Dylan het publiek op drie nummers: Maggie's Farm, Positively 4th Street en Ballad of a Thin Man. Hij zit er lekker in: als de drummer op het einde van Ballad zit af te ronden, gebaart Dylan hem dat hij nog even door wil met z'n gitaarsolo.


 

Hier is dus geen woord Italiaans bij. Mijn collega Bas en ik spraken de video in het Nederlands in, maar AI-tool HeyGen vertaalde het vervolgens naar het Italiaans. Misschien kijken we hier wel naar de toekomst van nasynchronisatie. Kijk naar de volledige video op NU.nl.



 

Je las mijn weblog van 18 tot en met 24 september. Abonneer je op mijn nieuwsbrief om deze blog elke zondag vanzelf in je mailbox te ontvangen.

© 2022 Rutger Otto

bottom of page