top of page
ree
An Allegory Of The Victory Of Peace Over War (17th Century), Anonymous

Toen Oasis in 2009 in de Heineken Music Hall speelde, was ik er niet bij. Met pijn in het hart, want de nummers van Oasis worden lijfliederen als je als tiener verloren raakt in de britpop. Je bent jong en je kan de wereld aan, zo klinkt hun muziek. Maar ik was jong en had weinig geld, dus miste ik ze in Amsterdam. Daarna gingen de Gallaghers uit elkaar en bleef dit voor altijd 'die ene favoriete band die ik nooit zag'.


Les geleerd. Als je je helden wil zien, moet je niet twijfelen. Dus zag ik Radiohead, Paul McCartney, Leonard Cohen en The Rolling Stones. In oktober ga ik naar Düsseldorf om Bob Dylan weer te zien. Je weet niet of er nog een kans komt.


Jarenlang ruzieden Noel en Liam met elkaar. Oasis was doodverklaard. Elk gerucht over een mogelijke reünie bleek niet meer dan dat: een gerucht. Tot het wonder deze week alsnog geschiedde. "The guns have fallen silent", schreef het Oasis-account op sociale media. "The stars have aligned. The great wait is over." Oasis is terug, voorlopig met een beperkt aantal concerten in Groot-Brittannië.


Heel lang verhaal kort: ik ben erbij, ergens tegen het dak aan van Wembley. In Wembley! Oasis in Wembley! Ik typ het en ik geloof het nog niet. Een jongensdroom, ya know what I mean?




Ik ben fan van Adam Sandler en dus was dit een mooie week, want zijn nieuwe comedyspecial verscheen op Netflix. Adam Sandler: Love You is geregisseerd door een van de Safdie-broers, met wie Sandler eerder Uncut Gems maakte. Je ziet het eraan af. Zeker in het koortsachtige begin, als Sandler komt aanrijden in een auto met een kapotte ruit en zich langs fans naar het theater worstelt. Het is dicht op de huid gefilmd en snel gemonteerd. De sfeer klopt niet helemaal.


De show zelf verloopt ook niet op rolletjes. Er zit een gat in de vloer en de monitoren werken niet. Er ontstaat een ruzie in het publiek. Allemaal in scène gezet natuurlijk, maar daardoor houdt Sandler het wel spannend. Dat moet ik niet groter maken dan het is, want uiteindelijk bestaat de show uit een reeks bizarre, flauwe en platte anekdotes en korte liedjes met punchlines. Ik hou van de absurditeit. Ik kan me niet verzetten tegen de Sandman.


Maar het mooiste komt op het eind, als Sandler plotseling een mooie ode aan komedie brengt. Met een liedje bedankt hij zijn helden en legt hij uit wat het vak voor hem betekent. Dit is waarom hij doet wat hij doet.


Yeah actors can play dramatic, Singers can kill a song But comedians say "fuck you sadness" Let’s laugh it off and move the fuck on.

Sandler wordt vaak afgekraakt vanwege zijn 'simpele' komische rollen. En als hij dan een zwaardere rol speelt, zoals in Uncut Gems of Punch-Drunk Love, dan zeggen mensen: zie je, hij kan het dus wel. Maar dat is niet waar Sandler het voor doet. Je kan een dramatische rol spelen, maar het effect van een goede grap is groter. Een lach kan een dag mooier maken en het leven draaglijker.



PS.

Het fantastische YouTube-kanaal Every Frame a Painting is terug! Voor even dan. Tussen 2014 en 2016 publiceerde het kanaal korte video-essays over films. Die waren geweldig gemaakt, bijvoorbeeld deze over beweging in films van Akira Kurosawa, deze over de longtakes van Steven Spielberg of deze over het effect van stilte in de films van Martin Scorsese. Komende weken verschijnt een nieuwe serie over de kunst van filmmaken.




Wild God is er, het nieuwe album van Nick Cave and the Bad Seeds. Het klinkt allemaal weer wat vrolijker dan op Ghosteen, al ligt de plaat wel duidelijk in het verlengde. Helaas nog weinig tijd gehad om hem veel te luisteren, probeer er volgende week op terug te komen. (Ben ook nog erg in de ban van Fontaines D.C.)



Het houdt niet op, The Smile komt dit jaar met nog een album. Het geweldige Wall of Eyes verscheen in januari en op 4 oktober volgt Cutouts. "To be swallowed up by the fast running stream", schrijft de band. "Down into the giant ever growing river and on to the sea" We worden verwend dit jaar, want het dreigt weer goed te worden. Luister maar naar Foreign Spies.




Er is een documentaire gemaakt over het leven van Superman-acteur Christopher Reeves. Nadat hij van een paard viel, raakte hij verlamd en belandde hij in een rolstoel. Het belooft een nogal Amerikaans-dramatische film te worden, maar daardoor een niet minder inspirerend verhaal.




Het doet mij als Utrechter bijzonder veel plezier dat de Domtoren uit de steigers is. Vijf jaar lang stond hij ingepakt in een lelijk vierkant blok, en nu is hij vrij. Op ochtenden dat ik naar het station fiets, zie ik hem op bepaalde plekken in de stad door de zon verlicht overal bovenuit steken. Utrecht is weer Utrecht!


Je las mijn weblog van 26 augustus tot en met 1 september 2024. Abonneer je op mijn gratis nieuwsbrief om deze blog elke zondag vanzelf in je mailbox te ontvangen.

ree
Martian Viewing Carnage (1906), Henrique Alvim Corrêa (1876-1910)

Vorige week schreef ik over Halide en Process Zero, waarmee je smartphonefoto’s maakt zonder 'verbeteringen' van AI. What you see is what you get. Bij Halide geloven ze niet dat kunstmatige intelligentie altijd bijdraagt aan het creatieve proces.


Deze week komt er bijval van Procreate, de app die iedere creatieveling met een Apple Pencil en een iPad heeft geïnstalleerd. Met de app kun je digitaal schetsen, schilderen en illustreren. CEO James Cuda moet niets hebben van generatieve AI. "We zullen nooit een vorm van generatieve AI in onze producten stoppen", zegt hij. "Ik hou niet van wat er nu gebeurt in de industrie en ik hou niet van wat het met kunstenaars doet."


Op zijn website doet Procreate er nog een schepje bovenop. "Generatieve AI sloopt de menselijkheid uit dingen", meldt het bedrijf. "De technologie is gebouwd op een basis van diefstal en stuurt ons naar een barre toekomst."


Ik moet zeggen dat mijn liefde voor generatief AI-beeld de laatste maanden ook is bekoeld, vanwege precies de redenen die Procreate aanhaalt. Ik volg het nog steeds op de voet en de ontwikkelingen zijn geweldig en benauwend tegelijk. Op LinkedIn zag ik deze week een advertentiegoeroe fantaseren over hoe iedereen in de toekomst zijn eigen reclamebureau kan beheren door producten in een flitsend videootje te genereren. Maar hoe valt jouw product nog op als alles er hetzelfde uitziet?


De laatste maanden vind je daarom ook geen afbeeldingen meer boven mijn blogs die uit Midjourney komen. Of ik maak het zelf, of ik gebruik auteursrechtenvrije kunst van Artvee. Met bronvermelding. Het is fantastisch wat mensen kunnen bedenken en maken, laten we dat niet wegstoppen maar vieren.



Schuin voor me in de bioscoop zat een jongen die af en toe zijn handen voor zijn ogen sloeg, om daarna ongemakkelijk te lachen terwijl hij om zich heen keek. Ik zag het hem doen, het lukte hem niet te verhullen dat hij Alien: Romulus spannend vond. Het biertje wat hij mee naar zijn plek had genomen, hielp hem niet. Zijn angstige geschuifel viel me op. Het lijkt me een compliment voor de film.


Alien: Romulus is het zoveelste deel in de Alien-filmreeks. Dit is een soort sequel op de allereerste, niet in de laatste plaats omdat het verhaal zich grotendeels aan boord van hetzelfde schip afspeelt. We volgen een groep jonge hoofdpersonen die probeert te ontsnappen aan een planeet waar ze als slaven worden afgebeuld.


Dat zijn uiteraard allemaal andere types. Eentje heeft een grote mond, eentje is zwanger (altijd een goed ingrediënt voor gruwelijke horror), eentje is een cyborg, enzovoort. Allemaal zijn ze in potentie voer voor de moordlustige aliens aan boord van het schip. De film is bij tijd en wijlen inderdaad spannend, vooral met het geluid en stiltes worden slimme dingen gedaan. Aan bloederige horror is ook geen gebrek.


Zet wel even je verstand op nul, want de premisse snijdt geen hout. En niet iedereen zal fan zijn van wat er op het einde gebeurt en hoe een oud-personage uit eerdere films met AI tot leven is gewekt. Sowieso is dit een best of van Alien-films. Daardoor heb je bijna alles al wel een keer gezien maar ach, whatever works. Het ziet er vet uit en je ziet nog eens wat mensen in de bioscoopzaal opveren.




Er verscheen een vreemde trailer voor Megalopolis, de nieuwe film van regisseur Francis Ford Coppola. Zijn passieproject, waar jaren van zijn tijd en geld in zitten. Hij kreeg het idee lastig van de grond, maar hij komt eraan. Ik heb nog steeds niet echt een idee waar de film over gaat. Het woord 'allesomvattend' schiet te binnen als ik eraan denk. De eerste recensies zijn niet mals. "Te veel", "te saai", "pretentieus", "incoherent".


Filmdistributeur Lionsgate voelt de bui misschien al hangen en probeert een dure flop te voorkomen. In het begin van de trailer voor Megalopolis worden recensies aangehaald moeten aantonen dat filmklassiekers van de 85-jarige Coppola in hun tijd niet werden begrepen. Met citaten van bekende journalisten worden onder meer The Godfather en Apocalypse Now onderuit gehaald. Alsof de makers willen zeggen: wacht maar, over dertig jaar is ook Megalopolis een klassieker, ondanks de negatieve kritieken die de film nu krijgt.


Alleen... de citaten in de trailer kloppen niet. Die zijn niet door recensenten geschreven - of ze gingen over een andere film. De overleden filmcriticus Roger Ebert schreef ooit wel degelijk over 'a triumph of style over substance'. Niet over Coppola's Dracula, zoals de trailer doet vermoeden, maar over Batman van Tim Burton.


Slechte publiciteit is ook publiciteit, dacht Lionsgate misschien. Dan heeft de distributeur dat nu verdubbeld door eerst de focus op negatieve reviews te leggen en daarna door de trailer - na kritiek op de neprecensies - terug te trekken. Met een mea culpa en excuses aan de betrokken critici en aan Coppola. Overigens blijft de trailer via andere kanalen nog gewoon te bekijken, komt-ie:


(Ik heb hier echt zin in.)



De 32-jarige Australische Emily is ongeneeslijk ziek. Ze gaat dood. Een deel van de kostbare tijd die haar rest verkocht ze in brokjes van drie minuten aan vreemden. Om in gesprek te gaan. Te reflecteren. De opbrengsten van het project gaan naar kankeronderzoek. Time to live heet het, mooi idee.



Leven we in de toekomst zoals die vijftig jaar geleden werd voorspeld? In 1974 vroeg de Saturday Review aan visionairs als Isaac Asimov, Jacques Cousteau, Neil Armstrong en Andrei Sakharov hoe de wereld er in 2024 uit zou zien. Ze zaten er soms niet ver naast, want enkelen voorspelden hoe groot het internet zou worden. Maar de mensheid heeft nog geen basis op Mars gebouwd.



Een klein rondje gamenieuws, want in Duitsland vond deze week Gamescom plaats. Het liep niet over van waanzinnige aankondingen, maar er waren een paar verrassingen. Bijvoorbeeld de eerste trailer voor Monument Valley 3, het nieuwe deel in de reeks van prachtige M.C. Escher-achtige puzzelgames. Die verschijnt op 10 december exclusief op Netflix.


Er komt een nieuwe Mafia-game! Ik hou van de Mafia-games. Dit vierde deel speelt zich voor de verandering niet af in de VS, maar in het Sicilië aan het begin van de jaren 1900. Op de plek waar het allemaal begon, zeg maar. Mafia: The Old Country komt volgend jaar uit.


Indiana Jones and The Great Circle heeft een releasedatum: 9 december komt hij uit voor de Xbox, volgend jaar volgt de PlayStation. Heel veel zin in een nieuw avontuur met Indy.




Op Amazon Prime Video komt een bloemlezing met afleveringen die op verschillende games gebaseerd zijn. Het gaat dan bijvoorbeeld om Mega Man, The Outer Worlds, Sifu, Pac-Man, Armored Core... en Spelunky! Mijn favoriete game krijgt een hele aflevering. Ik zit klaar er klaar voor op 10 december.




Van love generation naar phone generation. De Franse dj Bob Sinclar heeft het helemaal gehad met de zee van telefoons die hij steeds ziet als hij het publiek in kijkt. "Ik speel mijn grootste hits en mensen staan er als bevroren bij", verzucht hij in een Instagram-video. Hij heeft naar eigen zeggen net zijn slechtste show ooit gegeven. "Waar wachten ze op? Ze staan er allemaal doods bij. Ik heb me nog nooit zo verveeld gevoeld na een optreden."



Fontaines D.C. heeft een nieuw album uit. Romance. Heerlijke plaat, lelijke omslag. Het is een geliktere en bij vlagen iets minder duistere productie dan je van de Ierse rockband gewend bent, maar laat dat geen nadeel zijn. De passie spat er vanaf. 16 november sta ik mee te brullen met de spannendste nieuwe band van de laatste jaren, die maar blijft groeien en groeien.



Je las mijn weblog van 19 tot en met 25 augustus 2024. Abonneer je op mijn gratis nieuwsbrief om deze blog elke zondag vanzelf in je mailbox te ontvangen.

ree
Yoshiwara (Five Ronin, Six Women) (19th century) Andō Hiroshige (1797 – 1858)

Seven Samurai bestaat 70 jaar. Dat wordt gevierd met een 4K-restauratie van de film, die internationaal al in enkele bioscopen te zien was. Ik hoop dat er Nederlandse filmhuizen zijn (toch op zijn minst EYE) die een zaal 3,5 uur lang kunnen openstellen voor deze klassieker.


Sinds Peter Bogert er afgelopen mei in zijn filmnieuwsbrief over schreef, had ik al zin om Seven Samurai weer eens te kijken. Dat was een tijd geleden, maar het was in mijn tienerjaren absoluut een van de films die me omverbliezen en mijn liefde voor het medium aanwakkerde. Nadat ik er een vrije zaterdagmiddag mee heb doorgebracht kom ik weer tot dezelfde conclusie: Seven Samurai blijft een van de beste films ooit gemaakt.


De film gaat over een klein dorpje met arme boeren. Bandieten hebben het op hun oogst voorzien en dreigen de boeren te overvallen zodra de boel van het land is gehaald. Omdat de boeren dan alles verliezen, gaan ze op zoek naar hulp. En daarvoor moet een team van zeven samoeraikrijgers worden samengesteld die hen voor een habbekrats willen helpen. Voordat je het weet word je als kijker meegesleurd in een groots verhaal dat vakkundig klein verteld wordt door meesterregisseur Akira Kurosawa.


Twee dingen vielen me dit keer op. Ten eerste leeft alles in deze film: niet alleen de personages, maar ook de cameravoering en de omgeving. Zelfs de wind is bezield. Ten tweede dacht ik altijd dat de zeven ronin de grote helden waren van dit verhaal. In zekere zin zijn ze dat natuurlijk. Maar je kunt je afvragen over wie Kambei Shimada het heeft als hij zegt: "Wij hebben dit gevecht uiteindelijk weer verloren": de gesneuvelden of de overgeblevenen? In films van Kurosawa wordt de nutteloosheid van oorlogsvoering vaak aangestipt. Een samoerai leeft voor de strijd, wat blijft over om voor te leven als de strijd erop zit?




Als fotografieliefhebber met een iPhone ben ik al jaren fan van Halide. De camera-app geeft je meer controle over wat je vastlegt. Met de standaardcamera van de telefoon gaat er automatisch een magische Apple-bewerking overheen, die oneffenheden corrigeert. Daardoor heb je bijvoorbeeld minder last van tegenlicht. De software maakt fel licht minder fel en krikt het licht in de schaduwen juist omhoog.


De makers van Halide zijn slim, ook in hun marketing. In een tijd waarin elke andere app kunstmatige intelligentie toevoegt, kiest Halide voor het tegenovergestelde met Proces Zero. De simpele uitleg is dat die functie alle algoritmische bewerkingen uitschakelt die de camera-app van Apple automatisch uitvoert. The Anti-Intelligent Camera.


"De algoritmes van de iPhone werden in de loop der jaren steeds geraffineerder", schrijven de ontwikkelaars. "Maar we denken dat onze aanpak de enige betrouwbare manier is om gebruikers totale controle te bieden over de sluitertijd en andere belichtingsinstellingen."


Er zijn wel wat beperkingen. Want met de functie blijft alleen de 12 megapixel-resolutie over en er ontstaat wat meer ruis in de foto's. Juist in die beperking ontstaat de ruimte voor schoonheid.



In The Late Night Show gaan Nick Cave en Stephen Colbert 22 minuten (waar zie je dat nog) in gesprek over onder meer de impact van muziek, samenwerken met Johnny Cash en omgaan met verlies.


Cave is gevraagd een tekst voor te lezen van zijn Q&A-nieuwsbrief The Red Hand Files. Hij leest de vraag van een fan - of hij nog vertrouwen heeft in de mensheid - en komt met een prachtig antwoord. "It took a devastation to understand the idea of mortal value, and it took a devastation to find hope." Het volledige interview staat op YouTube.




Hij was 88 jaar en een tijdje ziek, maar toch schrijf ik wat bedroefd over het overlijden van acteur Alain Delon. Le Samouraï is een van mijn favoriete films. Delon speelt de eenzame huurling Jef, die in een lange jas door een regenachtig beige-blauw Parijs laveert. Die heldere ogen, een van de knapste acteurs van het witte doek. De definitie van 'cool'. Het privéleven van Delon vormde altijd een smet op zijn carrière, onder meer vanwege zijn banden met de onderwereld, vrouwonvriendelijke uitspraken en geweld. Toch ontving hij in 2019 een terechte ere-Palm op filmfestival Cannes voor de films die hij maakte. Festivaldirecteur Thierry Frémaux wilde van de kritiek niets weten: "Het is een oeuvreprijs, geen Nobelprijs voor de vrede".




Ik weet de Lowlands-FOMO prima buiten de deur te houden, maar het scheelde weinig toen ik naar de 3voor12-registratie van James Blake keek. Hij stond op Lowlands als vervanging voor The Smile, van wie hij naar eigen zeggen groot fan is. Dat is hij blijkbaar ook van die andere band van Thom Yorke en Jonny Greenwood. Want hij speelde een prachtige Radiohead-cover. De Lowlands-opname staat (nog) niet online, maar James doet 'm blijkbaar vaker, zo ook hier in Barcelona.




De onvolprezen HBO-serie How to with John Wilson is genomineerd voor twee Emmy Awards. En hoewel het derde seizoen het laatste seizoen was, heeft Wilson toch nog een mini-aflevering gemaakt voor zijn Instagram-pagina: How to win an Emmy. Waarin hij langs gaat bij Michael Imperioli (Christopher in The Sopranos), die zijn zwaar gehavende Emmy laat zien.



Ik speel Rise of the Ronin, want ik had zin in een samoeraigame na Seven Samurai. Rise of the Ronin speelt zich later af, in 1863. Op het moment dat er schepen uit het westen arriveren en Japan langzaamaan wordt opengesteld. Daar is niet iedereen het mee eens en tegen de achtergrond van die politieke onrust speelt de game zich af. Het verhaal is nogal droog (zelfs wat saai) verteld, maar ik vermaak me prima met het afvinken van allerlei taken en submissies. Met name dankzij het op timing gebaseerde vechtsysteem, dat speelt heerlijk.




Ik lees Moonbound, het nieuwste boek van Robin Sloan. Zijn scifi-fantasy-epos bevalt me tot nu toe enorm. Sloan is een heerlijke schrijver, die een warme deken over je heen drapeert en je meesleept in een groots avontuur van een jongen in een wereld met tovenaars en pratende zwaarden.





What the fuck happened to the old, good internet? I mean, sure, our bosses were a little surveillance-happy, and they were usually up for sharing their data with the NSA, and whenever there was a tossup between user security and growth, it was always YOLO time. But Google Search used to work. Facebook used to show you posts from people you followed. Uber used to be cheaper than a taxi and pay the driver more than a cabbie made. Amazon used to sell products, not Shein-grade self-destructing dropshipped garbage from all-consonant brands. Apple used to defend your privacy, rather than spying on you with your no-modifications-allowed Iphone. There was a time when you searching for an album on Spotify would get you that album – not a playlist of insipid AI-generated covers with the same name and art. Microsoft used to sell you software – sure, it was buggy – but now they just let you access apps in the cloud, so they can watch how you use those apps and strip the features you use the most out of the basic tier and turn them into an upcharge. What – and I cannot stress this enough – the fuck happened?!



Je las mijn weblog van 12 tot en met 18 augustus 2024. Abonneer je op mijn gratis nieuwsbrief om deze blog elke zondag vanzelf in je mailbox te ontvangen.

© 2022 Rutger Otto

bottom of page