top of page
ree

Er is een nieuwe film over Bob Dylan en de titel A Complete Unknown is goed gekozen. Na afloop blijft het mysterie rond de zanger (gelukkig) in stand. Het wordt hem in de film een paar keer voor de voeten geworpen: wat wil je nou eigenlijk? Wie bén jij?


Timothée Chalamet vertolkt een goede Dylan. Een goede versie van het personage Dylan, moet ik zeggen. Chalamet speelt en zingt alle liedjes - en dat zijn er veel - bijzonder overtuigend. Hij maakt er zijn eigen ding van en blijft tegelijk dicht bij het originele werk zonder een typetje neer te zetten. Ook de andere personages doen het goed, vooral Edward Norton die schittert in zijn bijrol als Pete Seeger.


De film begint met Dylan die in 1961 met enkel een gitaar aankomt in New York. Hij bezoekt zijn muzikale held Woody Guthrie in het ziekenhuis, laat hem zijn ontroerende Song To Woody horen en kan daarna overnachten bij Seeger, zelf een grootheid in de folkmuziek. Seeger hoort het talent van Dylan en neemt hem mee naar cafés in de kunstenaarswijk Greenwich Village, waar hij regelmatig optreedt. Daar treft Dylan zijn muze Joan Baez. Zij is dan al een gevestigde artiest en omdat ze veel samen spelen en zij ook werk van Dylan omarmt, bloeit de carrière van Dylan op.


In een sneltreinvaart toont de film hoe dat gaat. De film slaat bij de totstandkoming van het fenomeen Bob Dylan van alles over, veegt losstaande gebeurtenissen op een hoop en neemt zo nogal wat creatieve vrijheid om het verhaal te vertellen. Ik kan een A4tje volpennen met dingen die niet kloppen, maar voor de puristen zoals ik bestaat de uitstekende Martin Scorsese-documentaire No Direction Home. Regisseur James Mangold is voor A Complete Unknown niet op zoek naar waarheidsvinding en maakt bovenal een speelfilm met een zekere spanningsboog die ook nieuwkomers zal aanspreken. Ik zie deze film daarom ook als een nieuw laagje rond de toch al dikke ui die de precieze herkomst van Dylan steeds verder vertroebelt.


Mangold maakte een klassieke biopic, zoals ze twintig jaar geleden werden gemaakt. Er is niks subtiels aan, maar het werkt wel. Uiteindelijk gaat de film vooral over een artiest die ontsnapt aan een keurslijf en ondanks alles zijn eigen pad volgt. Er is niets erger dan een gearriveerde artiest, zegt Dylan zelf in No Direction Home. "Je moet constant bezig blijven om iets te 'worden'."


Liefhebbers van ouder werk zullen dat niet altijd waarderen. Dylan kreeg bakken met haat over zich heen toen hij besloot zich af te zetten van zijn imago als folk- en protestzanger. Later in zijn carrière veranderde hij nog talloze keren van stem en identiteit. In No Direction Home zie je hoe de jonge Dylan omringd wordt door mensen die hem naar de mond praten en lachen om al zijn grappen. Als hij uitgejouwd wordt, zie je hem op het podium een tandje bij schakelen. Alsof hij er energie uit haalt. "Het boegeroep... Ik zag het anders", blikt Dylan terug. "Je moet je realiseren dat ook aardigheid iemand kan verstikken."




Martin Bril schreef altijd zo mooi over het enigma Bob Dylan. "Dylan is van alle popsterren die de wereld inmiddels kent de minst bekende, hoewel er een boekenkast over hem vol is geschreven", viel hem op. "Niemand weet wat hem drijft, alles is speculatie. Je kunt in de carrière en het oeuvre van Bob Dylan net zo intensief hengelen als in de Beulakerwijde - en net zo weinig vangen."


Ik zocht naar wat oude berichten van Bril en trof de website van mijn favoriete Nederlandse columnist in abominabele staat aan. Waarschijnlijk werd de site na de dood van Bril verkocht en heeft de nieuwe eigenaar hem laten verslonzen. Op zijn minst eeuwig zonde, we zijn er een schatkist aan columns aan verloren. Gelukkig is via de Wayback Machine alsnog veel bewaard.


Goed, terug naar Bob Dylan. Brils column 'Dylan door een verrekijker' bleef me altijd bij. In het verhaal staat Bril tijdens een concert naar Dylan te kijken maar hij ziet hem niet. Een witte hoed kaatst al het licht van hem af. Al sta je er met je neus bovenop, Dylan blijft ongrijpbaar. En de muziek biedt ook al geen houvast.


"[Het is] een enorm oeuvre", schrijft Bril. "Maar altijd is hij bezig dat oeuvre te veranderen, aan te passen, om te gooien, te verloochenen, te verdiepen, aan te scherpen, in een ander licht te zetten, nieuw licht, duister licht, of, zoals vanavond, spetterend helder, adembenemend wit licht, ik zou bijna zeggen: eeuwig licht."


Als Dylan-fan blijf je zoeken. Naar wat eigenlijk? "Daarom staan we straks weer (wij ook) in die akelige Heineken Music Hall", schrijft Bril begin april 2009. Hij was uiteindelijk te ziek om te gaan, het werd mijn eerste Dylan-concert. "In de hoop dat we iets voorbij te zullen horen komen, of zien, dat in één magnifieke flits het raadsel Dylan ontsluitert." Dat gebeurde natuurlijk niet, het is een verlangen waarvan je stiekem niet wil dat ie ooit wordt vervuld. Bob blijft A Complete Unknown. En dat op zich is de aantrekkingskracht.



Een nieuw nummer van Bon Iver is al fijn en het wordt alleen maar beter als John Wilson van de werkelijk fantastische komische documentaireserie How To with John Wilson er de video bij maakt. Good stuff.






Er is een anonieme kunstenaar die al tien jaar lang (3.661 dagen) elke dag een tekening van de Titanic online zet. De nieuwsbrief Night Water heeft een kort interview met de maker. "Een paar jaar geleden zei iemand dat mijn tekeningen nooit 'beter worden'", zegt de kunstenaar. "Dat raakte me wel. De bedoeling is helemaal niet om beter te worden in het tekenen van de Titanic. Dit project draait om het elke dag tekenen van de Titanic, punt uit."



YouTuber Liam Thompson gebruikt een week lang alleen technologie uit de jaren '50 en maakt daar (met antiek spul dus) een vlog over. Nu barst het op de videodienst van dit soort belachelijke experimenten, maar deze vond ik goed gedaan en mooi in beeld gebracht.




Er zijn nog steeds jongeren die bewust kiezen om zonder smartphone door het leven te gaan. Schrijver Alex Vadukul van The New York Times schreef drie jaar geleden over een groep tieners uit Brooklyn die zich The Luddite Club noemt en zich voor zover mogelijk afsluit van technologie. Vadukul zocht hen recent op om te zien of de clubleden het nog steeds volhouden. "Het was geweldig voor mijn sociale leven op de middelbare school", zegt een van hen. "Niemand vindt me een freak. We improviseren, organiseren rapbattles en maken samen zines." Klinkt heerlijk.


Je las mijn weblog van 10 tot en met 16 februari 2025. Abonneer je op mijn gratis nieuwsbrief om deze blog elke zondag in je mailbox te ontvangen.

Ebene Landschaft (Flat Landscape) (1924), Paul Klee
Ebene Landschaft (Flat Landscape) (1924), Paul Klee
I.

Voor de honderdste week op rij kruip ik achter mijn laptop om op dit weblog te schrijven. Mijn mini-universum, een eiland in de online oceaan. Ik had niet verwacht dat ik dit na bijna twee jaar nog steeds zou doen. Op mijn werkkamer liggen talloze halfgevulde (niet halflege) schets- en notitieboeken. De onuitlegbare drang om te schrijven waar ik mee bezig ben was er altijd al, maar de discipline ontbrak.


Op sociale media (daar moeten we eens een ander woord voor verzinnen) kan dat al lang niet meer. Die platforms bestaan uit polarisatie, bewijsdrang en ragebait. Als dat de vrijheid is die Elon Musk en Mark Zuckerberg voor ogen hebben, vergeet dan niet dat dat vooral hún vrijheid is. Om chaos te zaaien en geld te verdienen. Een eigen blog is Dikke Pech voor Big Tech.


Ik las een bericht van de Italiaanse blogger Manuel Moreale die in hetzelfde gelooft als ik:

The more I look around the web the more I’m convinced we should all treasure our own tiny corners of the web. My site is precious. Precious for me. It is mine to do what I want. I can build it, I can destroy it, I can shape it, I can let it rot. I can change it or let it stay still. I can make it super busy or let it go dormant. I can make it welcoming or hostile. I’m in charge of all those decisions and no one can come here and tell me what I should do with it. The only moderation rules are the ones dictated by my morals and I own the responsibility of my words. My name is on it, my face is on it. I write and say the things I want to write and say at this very specific moment in time, based on the person I am and the things I believe in, and no one can force me to do otherwise. There’s something incredibly liberating about all this.


II.

Ondertussen is mijn relatie met sociale media, zoals je op Facebook zou zeggen, ingewikkeld. Ik vind het leuk om een fotootje te delen op Instagram en een linkje op Bluesky. En er zijn nog steeds genoeg mensen (mij bekend en onbekend) die met hun berichten inspireren of vermaken. Het probleem is dat je de rest van de ellende er gratis bij krijgt. Alsof je voor een frisse duik in de Waal springt en je wordt meegesleurd door een stroming waar je niet tegenin kunt zwemmen.


De blogger So1o uit Hongkong, wiens naam mij verder onbekend is, schrijft dat zijn kleine website de enige plek is waar hij zich helemaal op zijn gemak voelt:

You’ve the freedom to express yourselves on social platforms. Right. But on the other hand, it’s like vomiting your thoughts, publicly. The worst part is ain’t no one is going to clean up the mess for you. Why are we always wanting to yap about all sorts of things to avoid the awkward silence? So much noise, too many opinions. Could we just enjoy the peace? (...) I hereby grant you the permission to permit me to stay away from all that shitstorm but live like a caveman.


III.

Mijn huidige manier van bloggen werkt voor mij en is supersimpel. Een klein kijkje achter de schermen.


In het programma Notion (op Mac en iPhone) houd ik een lijstje open dat ik constant aanvul met linkjes en gedachten. Meestal zet ik er per punt een aantekening of enkele sleutelwoorden bij zodat ik weet wat ik er ongeveer over wil zeggen. Zo verzamel ik een week lang van alles wat, als in een commonplace diary. Wat dat betreft is Notion het notitieboek met ideeën geworden dat ik offline nooit volhield.


Ik ben met Notion rigoureus. Als mijn blog af is, verwijder ik de lijst van afgelopen week (ook de dingen die de blog niet hebben gehaald) en begin ik opnieuw. Ik bewaar niks. Notion is vluchtig, de blog blijft.


Het mooiste is dat ik kan doen wat ik wil. Mijn interesses zijn breed maar enigszins in te kaderen binnen internet, cultuur en gecombineerd als internetcultuur. Ik probeer de hoofdstukjes in mijn blogs kort te houden, al ben ik door de jaren heen iets langer van stof geworden. Daar zit misschien nog wel een project in voor mijn website in de toekomst: een fastlane met korte stukjes (wat je onder het kopje PS vindt in deze blogs) en een slowlane met iets meer ruimte voor tekst. Of ergens een lijstje met blogs die ik zelf lees. Losse flodders van ideeën. Ook dat is leuk aan je eigen blog: je blijft eraan pielen.


Om het bloggen vol te houden helpt het mij om een stok achter de deur te hebben. Dat is de nieuwsbrief waarin ik op zondag mijn blog uitstuur. Mijn zelfverzonnen deadline geef ik nu, na hem honderd keer achter elkaar te halen, niet ineens meer op.



PS.

Ezra Klein over Donald Trump: 'Geloof hem niet". Volgens Klein wilde Trump nooit president worden, maar koning. En als Trump blijft volhouden dat hij een koning is, gaat het volk het geloven.




Nog even over sociale media, dit fijne artikel van 404media over hoe techbedrijven ons gevangen proberen te houden in een oneindige doomscroll. Met rake woorden van socioloog Katherine Cross: "For most people, social media gives you this sense that unless you care about everything, you care about nothing. You must try to swallow the world while it’s on fire. But we didn’t evolve to be able to absorb this much info. It makes you devalue the work you can do in your community."



Fraaie video voor twee liedjes van Eefje de Visser: Beeld Hangt Stil en Hoor Je Het Hart Kloppen.




De eerste trailer voor de nieuwe Fantastic Four-film is uit. Het wordt de derde poging van Marvel om het superheldenteam (mijn favoriet uit de Marvel-stal) van een goede film te voorzien. Ik ben enthousiast. De cast is ook niet mis. Pedro Pascal, Vanessa Kirby, Joseph Quinn en Ebon Moss-Bachrach als de helden en verder rollen voor onder anderen Ralph Ineson en John Malkovich.




Een opvallende Grammy-winnaar in de categorie Rock. Dat is Now and Then, het allerlaatste liedje van The Beatles. Voor het liedje werd kunstmatige intelligentie gebruikt om een krakerige demo van John Lennon op te poetsen. Paul McCartney zei recent dat je met AI geweldige dingen kunt doen. "We pakten de cassette en poetsten de stem van John Lennon op zodat het leek alsof die gisteren opgenomen was", zei hij. Volgens hem kan AI heel nuttig zijn, zolang het niet steelt van creatievelingen. "In dit geval was het nummer daadwerkelijk door John gezongen. Hij zat in The Beatles en zijn weduwe gaf ons het bandje. Er was geen gedoe met auteursrechten. Maar je kunt mij op het internet ook God Only Knows van The Beach Boys horen zingen terwijl ik dat nooit heb gezongen. Het liedje is gemaakt met AI. En iemand krijgt ervoor betaald, maar ik ben het niet."



Je las mijn weblog van 3 tot en met 9 februari 2025. Abonneer je op mijn gratis nieuwsbrief om deze blog elke zondag in je mailbox te ontvangen.

Felsen Kammern (Rock-Cut Chambers) (1930), Paul Klee
Felsen Kammern (Rock-Cut Chambers) (1930), Paul Klee

Het valt direct op hoe het goud glimt op de keramieken beelden van Nick Cave. En hoe fel de roodgekleurde delen zijn. In zeventien werken vertelt Nick Cave het levensverhaal van de duivel. Als kind poseert de gehoornde jongen met een aapje, als oude man danst hij zijn laatste dans. Tussendoor vertrekt hij naar een oorlog, keert hij gehavend terug, en slacht hij zijn kind. Uiteindelijk smeekt hij om vergeving. De duivel smeekt om vergeving, hoe meer Nick Cave wil je het hebben?


In de film This Much I Know To Be True uit 2022 laat Cave vroege versies van de beelden zien. Ze zijn nog niet geglazuurd, laat staan beschilderd. Maar het concept is al uitgevoerd, het verhaal zit in zijn hoofd.


Omdat Cave een chronologisch verhaal vertelt, sjok je keurig in een rij mensen langs de sculpturen. In de ruimte daarnaast zendt museum Voorlinden een interview uit met de kunstenaar. "De Duivel gaf me een soort vermomming", zegt Cave. "Op het moment dat ik ze maakte wist ik het nog niet, maar het was een manier om tot bepaalde realisaties te komen over dingen die in mijn leven gebeurden. Ik was de Duivel dus nooit, maar uiteindelijk wel heel erg." Je herkent Cave het meest in het beeld The Devil In Remorse. Zwart pak, lange haren naar achteren gekamd.


De expositie The Devil: A Life is nog tot 9 maart in Voorlinden te zien. Ik vind het een aanrader, maar ik ben liefhebber van Nick Cave. Jaloersmakend hoe iemand die prachtig schrijft en componeert, ook nog een fraaie serie keramieken beelden in zich heeft. Wonderschone duivelkitsch.


ree


Meer MTV en jaren negentig dan Tom Green wordt het bijna niet. Voordat alle YouTube-kanalen en Jackass het deden, liet Green zich in het openbaar filmen terwijl hij absurde en gore stunts uithaalde. Hij schilderde porno op de auto van zijn vader, die dan maar met de bus besloot naar werk te gaan. Vervolgens haalde Tom Green hem met de slutmobile op bij de bushalte, tot grote schaamte van zijn vader en hilariteit van de omstanders - en kijkers thuis.


Green hing lappen vlees aan zijn hoofd, liet zich gaan op een dode eland en sloopte meer dan eens zijn eigen tv-studio’s. Je haatte hem of je hield ervan. En ja, ik zag zijn programma’s als jonge puber, precies op de juiste leeftijd om te waarderen dat iemand met de meest walgelijke acties wegkomt.


Je moet het onderwerp van een documentaire nooit de regie geven, zegt Green in zijn recent verschenen film This Is The Tom Green Documentary. Dan kun je het verleden namelijk witwassen. Dat doet hij als regisseur vervolgens ook. De documentaire is een amusante maar kritiekloze aaneenschakeling aan de greatest hits waar Green nog steeds op teert. De laatste jaren is er niet zoveel rond Green gebeurd. Misschien omdat er twintig jaar geleden iets meer ruimte was voor zijn manier van shockeren en provoceren. Misschien omdat hij zelf iets rustiger is geworden. Misschien omdat hij het tegenwoordig iets te vaak heeft over UFO's.


Amazon Prime Video vindt het in elk geval tijd voor een Greenaissance. Deze week verscheen niet alleen zijn documentaire, maar ook een comedyspecial (waarin hij eveneens vaak terugvalt op verwijzingen naar oude successen). En er is een vierdelige serie over hoe Green Hollywood de rug toekeerde, nadat dat wellicht andersom gebeurde, door terug te gaan naar zijn geboortegrond in Canada. Daar begon hij een nieuw leven op dat haaks staat op zijn tijd in de spotlights: met twee ezels op een boerderij.




PS.

Dit is een geweldig essay van Bas Heijne waarin hij langs het boek The Extinction of Experience en de film Babygirl laveert om het punt te maken dat we ons best wat meer kunnen afzetten tegen Big Tech. "We kijken liever op een scherm naar iemand die kookt dan dat we zelf koken, we kijken liever geile porno dan dat we op zoek gaan naar ongemakkelijke seks. Sowieso kijken we het liefst naar anderen, uren per dag. We laten ons innerlijk vullen met beelden omdat we onze gevoelens hebben uitbesteed aan apps die beloven ons nog beter te maken."



Is dit het beste idee ooit voor een Chrome-extensie? TabBoo voegt willekeurige schrikmomenten toe aan de websites waar je eigenlijk niet wil komen maar wel steeds komt, zoals Facebook. Zo leer je het wel af.



Botsbotsbots is een online spel waarin je vijf robots probeert te overtuigen dat jij geen mens bent. Maker cnnmon noemt het een omgekeerde turingtest. De game werkt met een versie van ChatGPT.



Ondertussen komt The Author's Guild (de grootste en oudste organisatie voor schrijvers van de Verenigde Staten) met een nieuw certificaat voor boeken. "Human Authored betekent dat de tekst van het boek geschreven is door een mens en niet is gegenereerd door AI", meldt de organisatie. "Met uitzondering van minimale, triviale inzet, zoals AI-toepassingen die controleren op spelling en grammatica of helpen bij brainstormen en onderzoek." Dit lijkt mij de omgekeerde wereld, maar goed.



The Veils is terug. De band houdt het ditmaal klein en intiem met wat strijkers en veel pianowerk. Asphodels is het eerste album van 2025 dat op repeat staat.




Er komt een nieuwe Pebble-smartwatch van de originele maker Eric Migicovsky. Ik ben wel klaar voor een goedkoper en funky alternatief voor de Apple Watch. De Pebble Time was jaren geleden mijn favoriet, daarna kwam het Pebble-merk in handen van Fitbit en toen Google en verscheen er geen nieuw model meer. De nieuwe smartwatch krijgt weer een e-ink-scherm, een lange accuduur en fysieke knoppen, belooft Migicovsky op zijn website.



De Fingerdama is een kleine versie van de Japanse Kendama, waarmee je een bal aan een touwtje op een houder probeert te slingeren. Ziet eruit als een heerlijke fidget. Nu op Kickstarter.



Je las mijn weblog van 27 januari tot en met 2 februari 2025. Abonneer je op mijn gratis nieuwsbrief om deze blog elke zondag in je mailbox te ontvangen.

© 2022 Rutger Otto

bottom of page