top of page

60. Zombies


Een tijd lang werd ik bestookt door een vriend die in een bizarre Facebook-fuik zat. Op zijn tijdlijn verschenen steeds plaatjes van een Jezusfiguur, schijnbaar gemaakt van groentes, flesjes of andere materialen. In het bijschrift stonden willekeurige hashtags, bijvoorbeeld #ScarlettJohansson of #cabincrew. De reacties bestonden alleen maar uit het woord 'Amen'.


Op een gegeven moment kwam ik zelf ook in de fuik terecht en besloot ik uit te zoeken wat hier aan de hand was. Wat blijkt: Facebook wordt overspoeld door plaatjes die met AI zijn gemaakt. Ze zijn expres super bizar, zodat je snel geneigd bent om ze met vrienden te delen. Heel onschuldig is het overigens niet altijd. Op NU.nl schreef ik er een verhaal over.


Ik blijf na het schrijven van het artikel gedesillusioneerd achter. Vooral vanwege het besef dat alles rondom deze AI-Jezusfuik in elkaar kan worden gezet zonder enige menselijke tussenkomst. AI maakt de plaatjes, deelt ze en reageert erop. Het is een spiraal van internetwaanzin waar ik nog niet helemaal klaar voor was, geloof ik. 404media schreef ook over AI-spam op sociale media en noemt het expres niet 'de dood van het internet', maar spreekt liever van 'het zombie internet'.



 

In het nieuwste Suske en Wiske-album Klaartje Wakker is Klaas Vaak, de man die mensen in slaap brengt door zand in hun ogen te strooien, een superheld. Zijn tegenhanger Klaartje Wakker wordt jaloers en verzint een plan om mensen altijd wakker te houden. Dan komt ze achter het effect van telefoons. Wiske doet namelijk geen oog meer dicht omdat ze de hele nacht zit te appen.


Tante Sidonia grijpt in en stopt Wiskes telefoon in een kluis. "Het is niet eerlijk", zegt Wiske dan. "Nu mis ik alle belangrijke berichten! Wat Lizzie tussen haar boterham had! Of de kat van Mo nog ruift. En of Aliyah die nieuwe schoenen heeft gekocht! En ik moet memes posten! En Toktak-filmpjes! hoe overleef ik dit?"


Klaas Vaak, die 's avonds langs de huizen vliegt om mensen in slaap te brengen, ziet met lede ogen aan hoe iedereen met een smartphone in bed ligt. "Weet iemand die naar een beeldscherm ligt te staren", verzucht hij. "'t Is overal hetzelfde! En dat blauwe licht neutraliseert mijn slaapzand! Hier kan ik niks tegen beginnen!"


Als Klaartje Wakker de kracht van het blauwe licht ontdekt, zorgt ze dat zij die kracht absorbeert. Vervolgens zorgt ze dat iedereen dat licht ziet en veranderen mensen langzaamaan in zombies. En dan komen Suske, Lambik en Jerom in actie.


Ik vond het een leuke vondst, Klaartje Wakker als tegenhanger van Klaas Vaak, met het misbruiken van schermverslaving als haar kwaadaardige superkracht. Suske en Wiske gaan dus met hun tijd mee. Ik heb een paar keer goed gelachen om dit vermakelijke verhaal met een boodschap.


 

Wees gewaarschuwd: AI-films komen eraan. Deze week organiseerde AI-maker Runway zijn tweede AI Film Festival. Binnenkort zullen we de video's van winnaars vast online kunnen bekijken. De finalisten van vorig jaar staan namelijk ook online.


Een van die finalisten was Expanded Childhood, een korte film waarin maker Sam Lawton dia’s laat zien van jeugdfoto’s. Vervolgens laat hij AI bedenken wat er buiten de kaders gebeurt. Dat levert een vreemde vorm van nostalgie op, want na de toevoegingen worden de menselijke herinneringen ineens raar en afstandelijk. De plaatjesgenerator vervormt bijvoorbeeld lichaamsdelen en doet achtergronden smelten.



Vorig jaar kwamen er 300 video’s binnen bij het filmfestival van Runway. Dat waren er dit jaar tien keer zo veel.


In de jury zit Paul Trillo, een regisseur die zelf ook kunstmatige intelligentie gebruikt. Deze week bracht hij een muziekvideo uit voor het nummer The Hardest Part van Washed Out. Niet gemaakt met Runway, maar met Sora, het nog in geheimen gehulde videoprogramma van OpenAI.



Als je er geen genoeg van krijgt, hier ook nog een AI-interpretatie van The Simpsons in de jaren vijftig.


 

PS.

Ik schreef vorige week op basis van enkele previews nog dat de AI-gadget Rabbit R1 op meer sympathie leek te kunnen rekenen dan de Humane AI Pin. Nou, reviewers blijken toch ook niet onder de indruk te zijn van dit feloranje apparaat. Onaf, onhandig, langzaam en een slechte batterijduur. Hiermee kunnen we de eerste generatie AI-assistenten dus wel afschrijven. Hoewel, volgens de Wall Street Journal zien we die Ray-Ban-brillen van Meta over het hoofd.


 

Blogger Francisco van Jole bezocht het museum in Brussel waar nu de serie keramieken duivelsbeeldjes staan die door Nick Cave zijn gemaakt. Fijn verslag met een mooie uitspraak van zijn vader, waar je nauwelijks een speld tussen krijgt: "Je hoeft niet in een god te geloven maar de duivel zie je iedere vijf minuten".


 

Dit zijn de eerste bewegende beelden van Megalopolis, de nieuwe film van Francis Ford Coppola. Het is zijn grote passieproject, een scifi-epos met Adam Driver, Zendaya en Shia LaBeouf. Ik begin hier zeer voor warm te lopen.



 

Aaron Sorkin werkt aan een opvolger van The Social Network, een film van regisseur David Fincher uit 2010 met Jesse Eisenberg over het ontstaan van Facebook. Hoewel, opvolger, dan toch meer in spirituele zin. "Ik geef Facebook de schuld van 6 januari", zegt Sorkin. Op die datum bestormden Trump-aanhangers het Capitool in de VS. Mogelijk gaat zijn nieuwe filmscript dus over het wanbeleid van Facebook dat aan de bestorming vooraf ging. We wachten af.


Sorkin: "If Mark Zuckerberg woke up tomorrow morning and realized there is nothing you can buy for 120 billion dollars that you can’t buy for 119 billion dollars, ‘So how about if I make a little bit less money? I will tune up integrity and tune down growth.’ Yes, you can do that by honestly switching a one to a zero and a zero to a one."
 

Misschien zijn we door platforms als Facebook, Instagram en X vergeten waar websites voor bedoeld waren, betoogt The New Yorker. Nu die platforms veranderen in AI-spammachines en steeds wanhopiger om aandacht schreeuwen, ontstaat er langzaamaan een kleine tegenbeweging. Ik klamp me vast aan die trend en schrijf er op deze blog vaak over. "Voor alle publicaties die jarenlang via omwegen naar kliks hebben gezocht is dit misschien het moment om hun website te renoveren."


 

In mijn uitpluizen van het Best Kept Secret-programma van dit jaar ben ik al een paar pareltjes tegengekomen die ik anders mogelijk had gemist.


  • Chorus van Mildlife. Automatic was ook al zo'n goed album, maar had even gemist dat de Australiërs een nieuwe uit hadden. Ideale jazzfusion voor in de zomer.



  • I Thought I Was Better Than You van Baxter Dury. Lekker wazige plaat. Deze man wordt wel eens omschreven als de Britse Serge Gainsbourg. Schijnt ook een heerlijk arrogante performer te zijn. Ik heb mijn ideale alternatief voor Disclosure op BKS gevonden.


  • Ramona van Grace Cummings. Wat een dijk van een stem en muzikaal bovendien lekker theatraal en orkestraal. In lijn met Weyes Blood, Lana del Rey en... Bob Dylan. De albumtitel verwijst naar zijn nummer To Ramona.



 


En iemand anders heeft een letterlijke Doom Scroll gemaakt. Als in: scrollen om de game Doom te spelen. Een korte demo.


 

Wes Anderson maakte samen met Rupert Friend en Jason Schwartzman een korte reclamefilm voor Montblanc, bekend van zijn Meisterstück-vulpennen die net zo veel kosten als een nieuwe iPhone. Anderson ontwierp ook een vulpen voor het merk, die volgend jaar op de markt moet komen.



 

Ik sprak Tim Kuik, die na 25 jaar stopt als directeur bij Stichting BREIN. Hij zou misschien nooit 'de meest gehate man van het internet' zijn geworden als Steven Spielberg E.T. the Extra-Terrestrial niet had gemaakt. Het afscheidsinterview staat op NU.nl.


 

Je las mijn weblog van 29 april tot en met 5 mei 2024. Abonneer je op mijn gratis nieuwsbrief om deze blog elke zondag vanzelf in je mailbox te ontvangen.

Commentaires


bottom of page