top of page

Bijgewerkt op: 4 apr.

Beeld: Midjourney.

De onvolprezen Laura Tenschert is een van mijn favoriete Bob Dylan-duiders. In haar recentste Definitely Dylan-podcast bespreekt ze het nummer When I Paint My Masterpiece. Het is een van de weinige oude nummers die Bob Dylan speelt tijdens zijn Rough and Rowdy Ways-tour. Opvallend, zegt Tenschert. Maar ook logisch. Het zegt namelijk veel over Dylan zelf. En waarom hij op hoogbejaarde leeftijd nummers blijft schrijven en doorgaat met touren.


Tenschert haalt deze quote van Bob Dylan aan, over When I Paint My Masterpiece, uit een interview met historicus Douglas Brinkley:

It’s grown on me as well. I think this song has something to do with the classical world, something that’s out of reach. Someplace you’d like to be beyond your experience. Something that is so supreme and first-rate that you could never come back down from the mountain. That you’ve achieved the unthinkable. That’s what the song tries to say, and you’d have to put it in that context. In saying that though, even if you do paint your masterpiece, what will you do then? Well, obviously you have to paint another masterpiece. So it could become some kind of never-ending cycle, a trap of some kind. The song doesn’t say that, though.

Je kunt niet anders dan je ware meesterwerk blijven najagen. Daarom is Dylan nooit klaar met zijn eigen nummers. Ook albumversies blijven momentopnames die in jaren daarna nieuw leven worden ingeblazen. De liedjes groeien, krijgen een andere betekenis. Tijdens concerten kun je Dylan ineens een zin anders horen zingen of verrast worden door een andere tekst die alles weer in een nieuw perspectief plaatst.


Bob Dylan blijft zich opnieuw uitvinden. Ik las in verschillende recensies van het album Rough and Rowdy Ways het woord 'meesterwerk'. Voor ons stervelingen is dat ook zo. Maar Dylan moet door, op zoek naar het volgende meesterwerk. Hij weet dat de tijd voor hem begint te dringen, maar hij geeft het niet op. "Someday, everything is going to be beautiful", zingt hij op het einde van het nummer op Shadow Kingdom. "When I paint my masterpiece."



 

Ik volg de huidige Fantastic Four-reeks bij Marvel. Die is in goede handen bij schrijver Ryan North, die ik nog ken van zijn humoristische webstrip Dinosaur Comics. Hij maakt ze nog steeds!


Deel 15 van Fantastic Four is gebaseerd op een gedachte-experiment dat uit de jaren zestig stamt: het China-brein. Wat zou er gebeuren als elke Chinese inwoner één neuron uit een brein simuleert? Zouden zij samen uiteindelijk een werkend brein vormen dat als geheel kan denken, redeneren en voelen?


In Fantastic Four is dit experiment werkelijkheid geworden. Er is een soort AI-programma dat wordt getraind door iedereen die zijn smartphone gebruikt. Het netwerk leert door de ogen van zijn gebruikers de wereld zien en krijgt een zelfbewustzijn. Het brein heet de Metamind (dat moet een knipoog zijn naar het bedrijf van Mark Zuckerberg). Uiteindelijk begint het brein te spreken via de smartphonebezitters, die als zombies over straat lopen.


Goed concept voor de comic én een fijn stukje maatschappijkritiek. Op sociale media zit iedereen elkaar te papegaaien. Dat op grote schaal beïnvloeding plaatsvindt, is ook geen geheim meer. Het werkt. We lachen om de vrouw die nepnieuws op Facebook leest en begint te rellen. We lachen om niet te huilen.


In Fantastic Four komt het natuurlijk goed. Mr. Fantastic maakt zich boos, rekt zich een keer uit en dan is het opgelost. Was het echte leven maar zo simpel.



 

 

Een gratis korte animatiefilm in lijn met de Spider-Verse-films. In The Spider Within zijn donkere gedachten, stress en angst de grootste vijand voor Miles Morales.



 

Sociale media hebben het internet niet verpest, betere verbindingen en browsers hebben dat gedaan. Dat betoogt Ian Bogost van The Atlantic in elk geval. "Het wereldwijde web van de jaren negentig was een plek die je even bezocht, tot het je uitspuugde", schrijft hij. "Het was een eindige activiteit en dat einde kwam wanneer iemand de telefoon nodig had of wanneer je last kreeg van je ogen. Het kwam wanneer de virtuele oceaan geen golf meer aanbood om op te surfen. Nu gaat het internet oneindig door." Is dat niet juist waar we vanaf moeten?

 

Een gevolg van een oneindig internet (en algoritmefeeds die nooit stoppen) is dat niemand zich meer kan concentreren. Sabrina Cruz van Answer in Progress gaat op onderzoek uit.



 

John Herrman van New York Magazine gaat op jacht naar de oorsprong van alle 'Pussy in bio'-spamberichten op X. Hij komt uit bij een Nederlands bedrijf.


 

De gemeente Utrecht heeft nieuwe gebouwen geselecteerd als jong erfgoed. Mijn favoriet is Woonhuis de Waal van architect Ton Alberts. Ook wel: de Apenrots.


 

Eddy Burback probeert de Apple Vision Pro en belandt in een dystopische nachtmerrie. (Flashback naar toen ik een AI-vriendin had.)



 

Jerry Seinfeld regisseert zijn eerste film, waarin hij zelf ook speelt. Unfrosted gaat over de rivaliteit tussen de ontbijtmerken Kellogg's en Post begin jaren zestig. Begin mei op Netflix.



 

Emma Stone, Willem Dafoe en Yorgos Lanthimos werkten na het Oscarwinnende Poor Things (ik moet hem nog steeds zien) weer samen aan een nieuwe film. Kinds of Kindness verschijnt in juni en het wordt een bundeling van drie kortere verhalen.



 

Ik had even gemist, maar vorige maand vond een schokkende gebeurtenis plaats in poppenland. Larry David viel Elmo aan tijdens een live uitzending van TODAY. "Iemand moest het doen!", roept hij daarna buiten beeld. Even later biedt hij lachend zijn excuses aan. Ongemeend. "Ik zou het zo weer doen", vertelt hij later in een interview met Seth Meyers. Het was de hoge stem, hij kon het niet verdragen. Deze week reageerden de poppenspelers van Fraggle Rock. Ze waren onthutst door de actie, waarmee David de Elmo-speler had kunnen blesseren.



 

Lars en ik lazen hoofdstuk 7 en 8 van Ian McEwans boek Lessen. Elke week bespreken we twee hoofdstukken in onze podcast Kaftwerk. Een minileesclub. Er komen hierna nog twee afleveringen en dan is het boek uit. Leuk als je luistert!



 

Je las mijn weblog van 25 tot en met 31 maart 2024. Abonneer je op mijn gratis nieuwsbrief om deze blog elke zondag vanzelf in je mailbox te ontvangen.

Bijgewerkt op: 30 mrt.


Ik hou van Nicolas Cage zoals ik van Adam Sandler hou. Als hij zich helemaal laat gaan, zit ik te smullen. Die grote ogen van Cage, een manische lach. Dat noemt het internet de 'Cage rage'. De acteur is zelf niet zo blij met die term. Hij noemt zijn acteren "zeer goed doordacht en zorgvuldig uitgevoerd".


Cage is het onderwerp van allerlei bekende memes. Neem het gifje uit Con Air, waarin hij in het zonlicht met wapperende haren geniet van ultieme vrijheid. Of zijn sarcastische blik uit Vampire’s Kiss die zegt: goh, je meent het? Cage weet hoe het is als het internet een loopje met je neemt.


In Dream Scenario speelt hij de vastgeroeste biologieprofessor Paul die plotseling in de dromen van anderen verschijnt. Niet alleen in dromen van mensen die hij kent, maar ook van volstrekt onbekenden. Hij doet verder niets, zijn droomversie hangt maar gewoon wat rond. De doorgaans saaie leraar is binnen de kortste keren een fenomeen en razend populair. Iedereen wil iets van hem. Misschien is dit het moment om eindelijk dat boek te schrijven wat hij al jaren in zijn hoofd heeft, denkt hij.


Het is een heerlijk concept voor een film, zeker als je het spiegelt aan deze tijd. Want ook Paul betaalt een prijs voor zijn roem, zodra mensen nachtmerries beginnen te krijgen. Heb je ooit zó naar gedroomd over je partner die iets verschrikkelijks deed, dat je na het ontwaken nog steeds een beetje boos was? Kun je nagaan wat er gebeurt als het hele land dat doet.


In de film wordt een armband uitgevonden waarmee je dromen kunt manipuleren. In plaats van wakker worden met het irritante deuntje van Carnaval Festival in je hoofd, kan een bedrijf zorgen dat je in je droom iets leuks hebt gehoord. Adverteren in dromen! Een nachtmerrie op zich. (Je zou denken dat niemand het koopt, maar voor alles is nu eenmaal een publiek. Mensen betalen ook voor Toppers in Concert.)


Toen ik na het bioscoopbezoek naar huis fietste, luisterde ik naar Talkin’ World War III Blues van Bob Dylan. Een van Dylans geestigste nummers, maar dat terzijde. De laatste regels deden me aan de film denken.

Everybody's having them dreams Everybody sees themselves walkin' around with no one else Half of the people can be part right all of the time Some of the people can be all right part of the time But all of the people can't be all right all of the time I think Abraham Lincoln said that I'll let you be in my dreams if I can be in yours I said that


 

Super Mario Maker is een van de weinige parels op Nintendo's geflopte Wii U-console. Voor het eerst gaf Nintendo spelers zelf de mogelijkheid om Mario-levels zelf te maken en online te zetten, zodat anderen ze konden spelen. Toen het bedrijf in maart 2021 stopte met de ondersteuning voor de game, waardoor geen nieuwe levels meer geüpload konden worden, stonden er ruim tien miljoen online.


Al een paar jaar eerder, in september 2017, bedacht Mario Maker-speler The0dark0one er zijn missie van te maken om alle niet-uitgespeelde levels te verslaan. De meeste levels waren al door spelers gehaald, maar er bleven er nog duizenden over. Er werd een gigantisch spreadsheet gepubliceerd waarop hij die levels in kaart bracht. Maar pas toen hij een Discord-server opende en andere mensen begonnen te helpen, begon het balletje te rollen.


Iedereen die meehielp werd lid van Team 0%. De groep had uiteindelijk meer dan drieduizend leden. En afgelopen oktober begon de tijd ineens nog meer te dringen, toen Nintendo aankondigde de Wii U-servers te gaan sluiten. Er was ineens een harde deadline: 8 april 2024. Daarna kun je de levels überhaupt niet meer spelen. En bij de aankondiging waren er nog 26.000 niet gehaald.


Maar het is inmiddels gelukt. Speler kazeihinn slaagde erin om, met nog een paar weken te gaan, het laatste level te verslaan. Het toeval (of niet) wil dat dat level The Last Dance heet. Hieronder is-ie te zien. Dit was trouwens bij lange na niet het enige level in Super Mario Maker met deze mate van waanzin. Het spel kent veel extreem lastige levels waarbij het aankomt op acties die tot de pixel nauwkeurig uitgevoerd moeten worden.



 

Radiohead-bassist Colin Greenwood (ook te horen op de komende plaat van Nick Cave and the Bad Seeds) brengt een fotoboek uit. Daarin staan foto's die hij gedurende twintig jaar Radiohead maakte van zijn bandleden. Met een kleine, plastic compactcamera: de Yashica T4 Super. Tof ding is dat.


Wat me tegenstaat is de titel van het album: How to Disappear - A Portrait of Radiohead. Ik hou graag de hoop dat de band nog eens samen de studio deelt en een nieuwe Radiohead-plaat maakt. Maar A Moon Shaped Pool (2016!) voelde als een zwanenzang. En nu Thom Yorke en Jonny Greenwood hun zijproject (?) steeds succesvoller maken, en ze meer de ruimte kunnen nemen om te doen wat ze willen buiten het Radiohead-stramien, lijkt er steeds minder urgentie om Radiohead weer op te pakken. Het fotoboek met deze titel klinkt wat mij betreft ook iets te veel als een afsluiting.


Ik ben benieuwd naar het begeleidende essay dat Greenwood in het boek heeft geschreven en hoop op een boodschap zoals: 'op naar de volgende twintig jaar samen'. Maar zo voelt het nu nog niet. "Ik hoop dat iedereen die van onze muziek houdt, net zoveel plezier aan dit boek beleeft als ik heb gehad met het samenstellen van deze herinneringen", schrijft hij op X.

 
PS.

In de Verenigde Staten verkocht een bioscoopketen Dune 2-popcornemmers, waarbij je je hand door de opengesperde bek van een zandworm moest steken om bij de gepofte mais te komen. Dankzij het dubieuze ontwerp stond het internet binnen no-time vol met grappen. De emmers waren te koop voor 25 dollar en slimme kopers proberen ze nu op eBay te slijten voor minstens het dubbele, al staan ze er ook op voor 180 dollar. Ik vraag me af wie dat koopt.



 

X-Men '97 is begonnen. De eerste twee afleveringen staan op Disney+ en pakken de draad doodleuk weer op waar de cartoon eind jaren negentig ophield. Net zo lekker als je je herinnert.



 

Niet alleen de X-Men-serie krijgt een vervolg, álles gaat door de recyclemolen. Dus ook Beetlejuice. Tim Burton regisseert dit nieuwe deel weer, Michael Keaton speelt wederom Beetlejuice en Winona Ryder en Catherine O'Hara keren terug.



 

Ik ben ook wel weer te porren voor een nieuw deel in de Alien-filmserie. Het nieuwe deel heet Alien: Romulus en de eerste teaser trailer belooft weer lekker ouderwets griezelen op een ruimteschip.



 

Volgend jaar verschijnt de avonturengame Marvel 1943: Rise of Hydra. De game draait om de helden Black Panther en Captain America en speelt zich af in Parijs ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Het verhaal is gebaseerd op de korte comicreeks Captain America/Black Panther: Flags of Our Fathers uit 2010. Die gaat op de leeslijst. Het CGI-beeld in de trailer ziet er prachtig uit, het is nog even wachten op gameplay.



 

Meer 2024 dan dit artikel van het Parool wordt het niet: "Door bruggen en sluizen met camera’s op afstand te bedienen, kon de gemeente Amsterdam overbodige brugwachtershuisjes als hotelkamer laten verhuren. Totdat de afstandsbediening onveilig bleek en Waternet tienduizenden euro’s aan hotelkosten uitgaf om brugwachters weer in de huisjes te stationeren. Of ernaast: in een bouwkeet."


 

Een paar weken terug, toen ik vierde dat deze blog een jaar bestond, legde ik uit waarom ik hiermee ben begonnen. Het algoritme-internet is een vloek en een zegen (maar vaak een vloek), we zitten allemaal hersenloos te doomscrollen en er is overal ophef. Dat is geen gevoel wat alleen ik heb. Het nieuwste lid in dit kleine verzet tegen Big Tech en het omarmen van het menselijke wereldwijde web is Hank Green van vlogbrothers. Hij begint (opnieuw) een nieuwsbrief met 'good and cool stuff' op het internet. Om dezelfde redenen. Uitstekende uitleg:



 

Mocht je zin hebben om je typvaardigheid naar een hoger niveau te tillen, laat mij je dan wijzen op TypeLit.io. Op deze site schrijf je letter voor letter klassieke boeken over. Boeken zoals Anna Karenina, 1984 en The Great Gatsby. Beter typen, meteen een klassieker lezen én gevoel krijgen voor boeken schrijven. Kudos als je hiervoor de discipline kan opbrengen.


 

 

Lars en ik lazen hoofdstuk 5 en 6 van Lessen, een boek van Ian McEwan. Elke week bespreken we twee hoofdstukken in onze podcast Kaftwerk. Een minileesclub. Dit keer beseffen we ons dat Roland een boomer is en leren we eindelijk meer over de mysterieuze verdwijning van zijn vrouw Alissa.



 

Je las mijn weblog van 18 tot en met 24 maart 2024. Abonneer je op mijn gratis nieuwsbrief om deze blog elke zondag vanzelf in je mailbox te ontvangen.

Bijgewerkt op: 17 mrt.

Beeld: Masters of the Air, Apple TV+

Alle negen afleveringen van Masters of the Air staan op Apple TV+. Dit is het derde deel in de Tweede Wereldoorlog-trilogie die door Steven Spielberg en Tom Hanks wordt geproduceerd, na Band of Brothers en The Pacific.


We volgen de bemanning van een groep Amerikaanse bommenwerpers, die vanuit een Britse basis op en neer vliegt naar Nazi-Duitsland om daar de boel plat te leggen. De luchtgevechten in de serie zijn adembenemend, claustrofobisch en spectaculair. Dat die koele kikkers destijds steeds opnieuw in hun kisten klommen, terwijl ze het ene na de andere vliegtuig neergehaald zagen worden en constant vrienden verloren, mag een wonder heten.


In dit drama volgen we vooral de piloten en beste vrienden Buck Cleven (Austin Butler) en Bucky Egan (Callum Turner). Zij zijn met hun sprankelende chemie de sterren van de serie, de grote helden. Butler speelt zijn rol bijna té cool en charismatisch, met de gevatte herrieschopper Turner als perfecte tegenhanger. Om hen heen komen allerlei persoonlijke verhalen samen van personages die op bestaande mensen zijn gebaseerd. De serie wordt in een voice-over aan elkaar gepraat door majoor Harry Crosby (Anthony Boyle), die we leren kennen als zenuwachtige routeplanner, maar gedurende de serie uitgroeit tot een belangrijk en complex figuur.


Piloot Robert Rosenthal (goede rol van Nate Mann) is een van de personages die wat eendimensionaal blijft, maar die in de laatste aflevering nog in paar ijzingwekkende scènes verzeild raakt. Een oorlog die zich afspeelt in de lucht voelt als een losstaande strijd, omdat je de vijand doorgaans niet in de ogen kijkt en je weinig meekrijgt van wat er op de grond gebeurt. Kun je nagaan wat voor schok je te wachten staat als je dat ineens wel te zien krijgt. Op het einde van de serie voel je plotseling de impact van alles wat in voorgaande afleveringen abstract bleef.


Begrijp me niet verkeerd. Veel van de kritiek die Masters of the Air online krijgt is terecht. De serie is te gelikt, te clean, te geproduceerd. Het budget spat er vanaf. In elke scène is het zonlicht goud en de CGI maakt het drama afstandelijk. Als Bucky door een verwoeste straat loopt, is dat duidelijk een set met een strak geregisseerde chaos. En toch werkt het, met die prachtige soundtrack. Zo zit je tijdens laatste aflevering toch een paar keer goed te slikken.



 

Het is bijna een week geleden, maar toch nog even kort over de Oscars. Hoyte van Hoytema kreeg zijn eerste gouden beeldje vanwege zijn camerawerk voor Oppenheimer.


Van Hoytema is de elfde Nederlander die een Academy Award won. De eerste was voor Bert Haanstra’s documentaire Glas, een korte film over glasblazerij. Ook de verfilming van De Aanslag van regisseur Fons Rademakers kreeg een Oscar. Hetzelfde geldt voor Karakter van Mike van Diem en de korte film Father and Daughter van Michaël Dudok de Wit.


In 2013 wonnen "we" er voor het laatst een. Tenminste, voor de bijdrage die Erik-Jan de Boer en zijn team leverden aan de visuele effecten van Life of Pi.


Ik vertel nu tegen iedereen dat Hoyte van Hoytema opgroeide in het Brabantse Dinteloord. Net als ik. Hij was daar tot voor kort trouwens niet bekend, maar nu wel. "Ik vind die aandacht vanuit mijn vaderlandje, dat mij nu zo lief is gaan claimen, echt superleuk", zegt Van Hoytema (toch wat betuttelend) tegen de Volkskrant.


In hetzelfde gesprek zegt hij het wel te zien zitten om "ooit iets te doen over de plek en de tijd" waar hij is opgegroeid. Het Dinteloord van de jaren tachtig. "In Oppenheimer herkende ik ook iets van mijn eigen angst voor de wapenwedloop en de Koude Oorlog van de jaren tachtig", zegt hij. Dinteloord ligt niet gek ver weg van een Belgische kerncentrale, net over de grens bij Woensdrecht.


Oppenheimer in de polder, door de ogen van een kind die later Oscarwinnaar werd. Kom maar door.


 

Van Tim Berners-Lee, de bedenker van het wereldwijde web, is bekend dat hij de laatste tijd niet zo blij meer is met hoe zijn creatie volwassen tot wasdom is gekomen. Deze week bestond het web 35 jaar en liet hij weer van zich horen. Het idee van het web was ooit om samenwerking mogelijk te maken, mensen bij elkaar te brengen en creativiteit te stimuleren, schrijft hij. In de eerste jaren ging dat goed.


"Maar de afgelopen tien jaar heeft het web een rol gespeeld in het uithollen van die waarden", zegt Berners-Lee. "Vijf jaar geleden benoemde ik al problemen die zijn veroorzaakt, doordat het web gedomineerd wordt door het eigenbelang van verschillende bedrijven. Zij tastten de waarden van het web aan en leidden tot afbraak en schade. Nu, op de 35ste verjaardag van het web, heeft de snelle vooruitgang van AI deze zorgen alleen maar vergroot. De problemen op het web staan niet op zichzelf, maar zijn verweven met opkomende technologieën."


Berners-Lee roemt daarom de pioniers die nieuwe manieren bedenken om het individu weer op de eerste plaats te zetten, in plaats van de bedrijven die het web in hun macht hebben en uit zijn op onze aandacht en data. Want het is niet alleen maar kommer en kwel. "Bluesky en Mastodon voeden zich niet met onze interactie, maar creëren wel een gevoel van saamhorigheid", schrijft hij. "Github biedt de tools om online samen te werken en podcasts dragen bij aan onze gemeenschappelijke kennis."


 

Fijne boekenweek! Misschien is dit het moment om te beginnen met Lessen van Ian McEwan. Over het leven van een jongen die net na de Tweede Wereldoorlog opgroeit en tijdens zijn tienerjaren een vreemde affaire begint met zijn oudere pianolerares, wat hem de rest van zijn leven achtervolgt.


Ik tip dit boek zodat je kunt meeluisteren met de mini-boekenclub die Lars en ik zijn gestart. Zes weken lang lezen we elke keer twee hoofdstukken en delen we onze bevindingen in een podcast. In aflevering twee hieronder hoor je wat we van hoofdstuk 3 en 4 vonden.



 

Dit was een heerlijke muziekweek. Nick Cave and the Bad Seeds kondigden namelijk een tour aan waarbij ze ook Amsterdam aandoen. Dus als wil weten waar ik op 26 september ben: dan sta ik vooraan in de Ziggo Dome. Vorige week verscheen al de eerste single van het album Wild God dat later dit jaar verschijnt. Weer fantastisch, vernieuwend en toegankelijker dan ander recent werk van Cave.




 

Heb genoten van The Smile in AFAS Live. Elke kans om Thom Yorke en Jonny Greenwood te zien moet je meteen pakken en niet meer loslaten. Hoewel het tweede album pas net uit is, stonden er alweer drie gloednieuwe nummers op de setlist. Een paar vreemde eenden in de bijt, wat uitgewerkte demo's, cadeautje voor de fans. Over een paar jaar hoor je ze terug en blijkt dat je toen die keer in de AFAS naar ruwe diamantjes stond te luisteren.



 

Naast mijn Balatro-verslaving begin ik ook een gezonde puzzel-obsessie te ontwikkelen. Dagelijks bezoek ik de puzzelsectie van The New York Times. Even een rondje langs de mini-kruiswoordpuzzel, de soms tergend lastige verbandenzoeker Connections, een potje Wordle en af en toe de woordenmaker Spelling Bee. Oh, en nu speel ik ook de dagelijkse kruiswoordpuzzel van Denksport.


"After all, a feeling of frustration at one day’s crackbrained answers is intrinsic to the newspaper-puzzle genre. Perversely, getting mad about the puzzle can be part of the fun; it offers a common, lighthearted gripe in the family text chat. Tomorrow offers another shot at delight."
 

Tijdens een recent interview over het onderwerp telefoonverslaving (een term die wetenschappelijk gezien eigenlijk niet bestaat) besefte ik me ineens iets. De huidige lichting jonge ouders is de eerste die zelf is opgegroeid met een smartphone. Doomscrollen op de bank is hen niet vreemd. Maar als je zelf uit automatisme de hele dag op een scherm zit te loeren, hoe ga je jouw jonge kind daar dan vanaf houden? Deze week schreef ik een artikel over dat vraagstuk voor NU.nl.


 

Drawing for Nothing is een gratis ebook dat vol staat met storyboards, schetsen en beelden uit animatiefilms die nooit het licht zagen. Sympathiek project en inspirerend om een stukje creativiteit uit het animatieproces mee te pikken.

 

Heerlijk X-draadje over de mislukte wassen beelden van het Polonia Wax Museum in Krakau.



 

Je las mijn weblog van 11 tot en met 17 maart 2024. Abonneer je op mijn gratis nieuwsbrief om deze blog elke zondag vanzelf in je mailbox te ontvangen.

bottom of page