top of page
Where Nature’s God Hath Wrought William Wendt (1925), William Wendt
Where Nature’s God Hath Wrought William Wendt (1925), William Wendt

I.

Terwijl Robert Macfarlane zijn boek signeert, geef ik een compliment over zijn vulpen. Het is de inkt die deze pen écht bijzonder maakt, zegt hij: "Die bevat het water van 105 rivieren". Ik denk dat hij een grapje maakt, maar dat was niet zo. Later lees ik op zijn Instagram-account dat dit inderdaad speciale inkt is, waarin water uit rivieren, meren en zeeën uit het Verenigd Koninkrijk en Ierland doorheen gemengd is.


Macfarlane is op het International Literature Festival Utrecht (ILFU) om te vertellen over zijn nieuwe boek Is A River Alive? (vandaar die speciale inkt). Ik ben begonnen in het boek en kom daar later vast nog eens op terug. Wat Macfarlane goed kan, is dingen beschrijven die onbeschrijfbaar lijken. In sommige talen heb je specifieke woorden voor een bepaald gevoel, zoals 'gezellig' in het Nederlands.


Dat heb je ook voor bepaalde beelden. In het Japans betekent 'komorebi' de manier waarop zonlicht door de bomen lekt, waardoor dansende schaduwen ontstaan. En in het Schots-Gaelisch beschrijft 'rionnach maoim' het fenomeen hoe schaduwen van de wolken op een zonnige, winderige dag over het veenland trekken.


Vaak schieten woorden tekort als je een uitzicht vanaf een berg of een prachtige zonsondergang probeert te beschrijven. Macfarlane is daar uitzonderlijk goed in en in de YouTube-serie How I Write legt hij uit hoe hij dat aanpakt. "Taal maakt geen schijn van kans om licht op een letterlijke manier te beschrijven", zegt hij. "Niets beweegt sneller. Niets is veranderlijker. Niets wisselt zo voortdurend van textuur en vorm als licht. Dus laat de vergeefse zoektocht naar de perfecte weergave in het geschreven woord varen."


Macfarlane zoekt liever naar metaforen, per definitie een vertekening van wat je ziet. "Aristoteles omschrijft de metafoor als een gelijkenis in ongelijkheid, het verbinden van het ene met het andere, over tijd en ruimte heen", zegt hij. "Dat is een van de mooiste manieren om de natuur te verbeelden zonder haar gevangen te nemen. Want zodra we de natuur proberen te vangen, ijsbeert ze rusteloos heen en weer in haar kooi en is ze niet langer zichzelf."


Zoals je een overweldigende confrontatie met de natuur niet makkelijk kunt overbrengen, lukt het kunstenaars ook nooit helemaal om hun manier van werken te delen. Toch blijf ik er benieuwd naar. Tijdens het ILFU doet Macfarlane een poging. Zijn metafoor om dit wonderlijke proces te beschrijven is pottenbakken. "Je pakt een enorme hand vol klei en die smijt je op de tafel", zegt hij. "Dat vormt een grote, lelijke bonk die nergens op lijkt. En dan trap je op het pedaal en begint het ding te draaien. Langzaam, langzaam, langzaam begin je te bewegen. Net zolang tot de klei verandert en het vorm krijgt."



II.

In de film Wings of Desire van regisseur Wim Wenders gaat het over twee engelen die over de inwoners van Berlijn waken. Mooie vondst is dat volwassenen de engelen niet zien, terwijl ze voor kinderen gewoon bestaan. Kinderen zien altijd meer dan volwassenen — of zijn nog niet cynisch genoeg om zich voor dingen af te sluiten.


Tijdens de opening van de film zien we twee kinderen vanuit een bus naar boven kijken. De camera neemt een hoge kerktoren in beeld. Bovenop staat een standbeeld van een engel. Of is het geen beeld?


In de tijd dat deze film werd gemaakt, halverwege de jaren tachtig, woonde Nick Cave in Berlijn. De jonge Cave leefde 's nachts; rebels en onder invloed van drugs. Wenders móést hem in de film hebben. "Een film maken zonder Cave was in die tijd een zonde van nalatigheid", zegt de regisseur in 2022 tegen het British Film Institute. "Hij symboliseerde de geest van de stad: avontuurlijk, duister uniek. Dat was Berlijn."


De nummers The Carny en From Her To Eternity vormen de climax van de film. Nick Cave speelt ze ook in de film met enige vorm van bezetenheid, zoals hij dat bijna veertig jaar later nog altijd doet als hij From Her To Eternity live speelt. Die wilde kant blijft ergens in hem verscholen zitten, al is hij zelf wel veranderd. Het boeit mij mateloos, zijn worsteling met het geloof. Hoe hij afwisselend danst met de duivel en met het idee van een god.


Cave zingt in Into My Arms: "I don't believe in the existence of angels / But looking at you I wonder if that's true / But if I did I would summon them together / And ask them to watch over you." Doordat hij eerst aangeeft bewust niet in engelen te geloven, maar daarna meteen toegeeft aan de twijfel, ontstaat er ruimte om er wél in te geloven en ze wél te zien. Of, zoals Spinvis het zou zeggen: "Erf de ogen van je kind, kijk erdoor".


ree


PS.

Wat een droom, deze zelfgemaakte, super cosy minibieb.




Dit zijn de eerste beelden van Hideo Kojima's horrorgame OD. Ik zit helemaal in de Kojima-games dit jaar. Ik speelde Death Stranding 1 en 2 en de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater. Ik ben dus ook heel benieuwd naar OD, al weet ik niet met hoeveel plezier ik een horrorspel van deze regisseur aankan. Ik speelde ooit zijn griezeldemo P.T. en dat was eigenlijk al te eng.




Is het een goed idee om ChatGPT te gebruiken als therapeut? Het kan best wel opluchten om op een laagdrempelige manier je ei kwijt te kunnen. NOS Stories maakte er een uitstekende video over.




Jeff Tweedy heeft zijn drieluik Twilight Override uitgebracht. Drie albums in één, je bent er bijna twee uur mee onder de pannen. Zin om hier de komende tijd lekker veel naar te luisteren.



Je las blog №133, geschreven in de week van 22 tot en met 28 september 2025. Abonneer je op mijn gratis nieuwsbrief om deze blog elke zondag in je mailbox te ontvangen.

White heron (1827–1838), John James Audubon
White heron (1827–1838), John James Audubon

I.

In de documentaire Hayao Miyazaki and The Heron zegt de inmiddels ruim 80-jarige Japanse regisseur Hayao Miyazaki dat hij films blijft maken, omdat hij er gewoon niet aan kan ontsnappen. De maker móét maken: "Zonder creatie is er niets".


The Boy and the Heron verscheen vorig jaar en dat lijkt toch echt Miyazaki’s laatste film, hoewel je zoiets nooit zeker weet. De documentaire die tijdens de zevenjarige productie van de film is gemaakt, laat vooral de worsteling van de oude kunstenaar zien. Net als Studio Ghibli aan het project begint, sterft Isao Takahata. Hij maakte voor Miyazaki’s Studio Ghibli een paar prachtige films, waaronder Grave of the Fireflies.


De documentaire laat zien hoe Miyazaki zijn grote vriend/rivaal probeert te eren door hem in The Boy and The Heron te schrijven. Maar het valt hem zwaar, ook om zelf op de been te blijven. De storyboards komen maar niet af. En als ze dan eindelijk af zijn, bemoeit hij zich tot in de details met het werk van zijn Ghibli-werknemers die de animaties maken.


Hij past hun potloodtekeningen zelf aan als hij vindt dat ze beter kunnen (en dat kunnen ze bijna altijd). Als een personage in de film bijvoorbeeld een brood snijdt, moet dat brood een beetje meegeven, zoals in het echt. Met dat oog voor detail brengt de grootmeester zijn films al tientallen jaren tot leven. Het is volgens mij onmogelijk om Studio Ghibli open te houden als Miyazaki er niet meer is.


Tijdens het maken van The Boy and the Heron verstrijken de jaren en Miyazaki wordt ouder. Hij is vaker moe: tekenen is een fysiek en mentaal zwaar beroep, zeker op dit niveau. Ruim tachtig jaar is-ie, maar hij werkt nooit op de automatische piloot. "Het is gewoon moeilijk, oké?", verzucht hij terwijl hij weer een stapel schetsen weggooit.


Ik vind dat wel een geruststelling — dat het ook Miyazaki (de beste in zijn vak) na al die jaren niet komt aanwaaien. En dat de documentaire daar eerlijk over is. Zijn producer Toshio Suzuki vraagt zich hardop af waarom Miyazaki in zijn nadagen wéér een film maakt, terwijl het hem zoveel moeite kost. De productie lijkt hem te verzwelgen. Maar op het einde komt de film af. The Boy and The Heron is zijn persoonlijkste film. Studio Ghibli wint er een Oscar mee. Het was het allemaal waard, zegt Miyazaki. Zie ik daar een glinstering in zijn ogen?




II.

Het doek valt dit weekend definitief voor Stripfestival Breda. Jammer, want dat is het leukste festival voor Europese strips en Amerikaanse comics van Nederland. Met veel aandacht voor verkoop van tweedehands boeken, maar minstens zoveel ruimte voor signerende tekenaars van gloednieuwe albums. Het festival is ook de plek waar jaarlijks de prestigieuze Willy Vandersteenprijs wordt uitgereikt, dit jaar gewonnen door Aimée de Jongh voor haar uitstekende bewerking van Lord of the Flies.


Na vijftien edities is het stripfestival niet langer welkom in het Chassé Theater. Volgens organisator Rob van Bavel lukt het steeds minder goed om het theater dagenlang te claimen. Want zolang het festival duurt, kunnen er geen voorstellingen plaatsvinden. Zelfs op het podium staan kramen met boeken. Daarbij was het budget van de organisatie ook niet oneindig, zegt Van Bavel tegen Omroep Brabant.


Het is eeuwig zonde, want op zaterdagochtend nam ik een kijkje en ik trof een enorme menigte stripliefhebbers. Er stonden lange rijen voor tekenaars als Hanco Kolk, Gerrit de Jager, Aloys Oosterwijk, Gerben Valkema, Liam Sharp en ga zo maar door. Ook bij de bakken met strips was het dringen geblazen. Het beeldverhaal is nog lang niet dood, mensen.


Ik had geen zin om te wachten voor een tekening, maar kocht voor een paar euro's wel een bescheiden stapeltje leuke boeken (zie verderop onder het kopje PS). Van Bavel zweert dat er geen doorstart komt van Stripfestival Breda op een andere plek in de stad. Maar als ik iets heb geleerd uit de Marvel-comics (en van Hayao Miyazaki) is dat definitieve eindes soms minder definitief zijn dan ze lijken.



PS.

Het International Literature Festival Utrecht is begonnen en traditiegetrouw is er dan ook een jaarlijkse boekenmarkt op het Vredenburgplein. Mijn buit: Otmars zonen van Peter Buwalda, Het gele huis van Mieko Kawakami, Orbital van Samantha Harvey, Wormmaan van Mariken Heitman en Plat du Jour van Martin Bril (gesigneerd). De komende dagen zijn er nog allerlei lezingen met schrijvers. Fijn dat Utrecht de literatuur viert!



Oh en op het stripfestival kocht ik: V for Vendetta van Alan Moore en David Lloyd, The Dark Knight Returns van Frank Miller en Klaus Janson, Omnivisibilis van Mattieu Bonhomme en Lewis Trondheim, Het model van Baudoin, De arm van de tekenaar van Ole Comoll Christensen en Cowboy John van Jan Vriends.



Erg genoten van deze video, waarin iemand beelden uit Karl Pilkingtons An Idiot Abroad in The Legend of Zelda: Ocarina of Time heeft gemonteerd. Zo lijkt het alsof Pilkington de gevreesde Death Mountain in de game beklimt. Dat is veel beter gedaan dan je zou vermoeden.




GQ heeft een online archief aangelegd met ontwerpen uit de privécollectie van de in 2021 overleden Virgil Abloh.



Jon Stewart spreekt in zijn podcast met Charlie Warzel (schrijver van The Atlantic) over hoe sociale media rampen en de verspreiding van nepnieuws verergeren. Het duurt ruim een uur, maar het is een aanrader.



Je las blog №132, geschreven in de week van 15 tot en met 21 september 2025. Abonneer je op mijn gratis nieuwsbrief om deze blog elke zondag in je mailbox te ontvangen.

Early Evening (1932–1933), Mikuláš Galanda
Early Evening (1932–1933), Mikuláš Galanda

I.

Joost Zwagerman is al tien jaar niet meer onder ons. Ter gelegenheid van dat jubileum was de documentaire Voor alles bang geweest van Coen Verbraak weer op tv, waarin vrienden en familie herinneringen aan Zwagerman ophaalden. Ik werd er een beetje somber van.


Ik ben geen groot Zwagerman-kenner. Ik las Gimmick! voor Nederlands op de middelbare school en ik keek vaak met plezier naar De Wereld Draait Door, waar hij me enthousiasmeerde voor kunst. In de documentaire van Verbraak zit een fragment waarin we Zwagerman zien vertellen over een werk van Mark Rothko. Het schilderij heeft twee vlakken: zwart en grijs. "Het wonder geschiedt", zegt Zwagerman. "Dit zwart geeft licht als je ernaar kijkt. Dit is nou echt lichtgevend zwart."


Het persoonlijk leven van Zwagerman werd donkerder en manischer, nadat zijn vader een mislukte poging deed tot zelfdoding. Het plantte iets in zijn hoofd, zeggen naasten, waarna hij onlosmakelijk met het thema suïcide verbonden raakte. Het werd een depressie, een worsteling en zijn einde.


In de documentaire wordt Zwagerman als dichter geroemd. In het gedicht Voor alles beschrijft hij zijn angsten. En dat waren er veel. "Ik ben daar bang voor; het melkwegstelsel en alle eeuwigheden, maar ook van een rafelrand in je stoel", horen we Zwagerman zeggen in de film. "Voor alles altijd bang geweest. Hoog in de keel en onverdroten, stupiditeit alom, voor alles altijd bang geweest, maar niet voor jou en niet voor jou. Wie is die jij dan? Misschien wel de dood zelf."


Zwagerman vroeg Wende Snijders om de tekst van het gedicht op muziek te zetten. Dat deed ze pas nadat hij dood was en ze speelde toen een waanzinnige versie bij DWDD. Sindsdien bereikte de tekst een nieuw publiek. Snijders speelde het nummer in Carré met S10. Sef gebruikte een sample van Wende als basis voor zijn eigen nummer Voor alles bang. Dat verscheen op lieve monsters, een album dat ook over angst gaat.


Helemaal verdwenen is Zwagerman dus niet. Hoewel de documentaire de kijker in mineurstemming achterlaat, biedt het troost dat het werk van Zwagerman niet vergaat. Dat kun je lichtgevend zwart noemen.




II.

Beneath the Trees Where Nobody Sees ziet eruit als een prentenboek. Pastelkleuren, pratende dieren in de hoofdrol. Maar vergis je niet: deze comic bevat een paar bloederige moordpartijen. Online wordt het verhaal omschreven als Dexter meets Richard Scarry en daarmee kom je een heel eind.


Wij volgen Samantha, een vriendelijke beer die in een klein, gezellig stadje woont en werkt in een kluswinkel. Af en toe heeft ze een opwelling, dan rijdt ze naar een grote stad en vermoordt ze een willekeurige passant. Ze houdt haar bloederige hobby een heel eind uit de buurt van waar ze woont, totdat iemand anders daar aan het moorden slaat.


Vervolgens begint het mysterie, dat in zes delen verteld wordt. Natuurlijk gaat Samantha zich met de zaak bemoeien, al is het maar zodat zij niet wordt ontmaskerd als seriemoordenaar.


Het zijn de uitersten die dit concept zo uniek maken en zo goed laten werken. Enerzijds die gezellige dieren in waterverf, anderzijds de horror van de moorden. Dat dit de eerste échte strip is van Patrick Horvath, is bizar. Hoe hij sfeerbeelden tekent — en hoe hij daarmee lucht geeft aan het doordenderende verhaal — is uitmuntend.


Beneath the Trees Where Nobody Sees heeft me zeer verrast. Horvath werkt aan een (losstaand) vervolg met de subtitel Rite of Spring. Ik kan niet wachten tot die reeks gebundeld wordt.


ree


PS.

Ik ben in de markt voor een nieuw Gorillaz-album en word op mijn wenken bediend. Op 20 maart 2026 verschijnt The Mountain, waarop Damon Albarn weer een lading artiesten heeft uitgenodigd uit allerlei windstreken. De eerste single heet The Dictator en is samen met Sparks opgenomen. Op het album zijn verder ook IDLES, Johnny Marr, Yasiin Bey en Mark E. Smith te horen.




Marcus Merritt maakt inkttekeningen van (voornamelijk elektronische) objecten uit films. Een telefoon uit North by Northwest, de tv uit Videodrome en een radio uit Godzilla vs Mechagodzilla bijvoorbeeld.



Mooi stuk van Ernst-Jan Pfauth over kijken naar kunst en hoe het je kan raken, kan troosten en hoe je het jouw leven meer diepgang kan geven.


Michael Caine ging al een paar keer eerder met pensioen, maar na The Great Escaper dacht ik dat-ie het meende. De film voelde als een mooie afsluiting voor de carrière van de acteur, die nu op zijn 92ste tóch weer voor de camera wordt gesleept. En wel door Vin Diesel, voor zijn film The Last Witch Hunter 2. Merkwaardig, aangezien het eerste deel bepaald geen hoogvlieger blijkt te zijn.



In het online spel Geoguessr worden spelers op een willekeurige plek in Google Street View gedropt. Ze moeten vervolgens aan de hand van de omgeving bepalen waar ter wereld ze zijn. Vervolgens geven ze dat punt aan op een wereldkaart en hoe dichter ze bij het daadwerkelijke punt zijn, des te meer punten ze verdienen. Er zijn ook wereldkampioenschappen Geoguessr en het is waanzinnig om te zien hoe goed die gasten zijn. Dit zijn de hoogtepunten van dit jaar.



Je las blog №131, geschreven in de week van 8 tot en met 14 september 2025. Abonneer je op mijn gratis nieuwsbrief om deze blog elke zondag in je mailbox te ontvangen.

© 2022 Rutger Otto

bottom of page