top of page

Bijgewerkt op: 9 mei


Je zou het soms bijna vergeten, maar het internet is meer dan alleen Instagram en TikTok. Voordat Big Tech het wereldwijde web claimde, had iedereen zijn eigen stukje web met daarover volledige zeggenschap. Internetonderzoeker en -kunstenaar Olia Lialina verzamelde tientallen oude Geocities-pagina's die samen een mooi overzicht vormen van manieren waarop mensen zich destijds uitdrukten.


Ik schrijf het de laatste tijd vaker, maar ik voel echt dat we het internet heel langzaam weer een beetje terugpakken. Het doet me veel plezier dat mensen nieuwsbrieven starten of beginnen met bloggen. Elon Musk wil van X een digitaal dorpsplein maken, waar iedereen zijn mening kan spuien. In de praktijk betekent dat een plein waar iedereen elkaar probeert te overschreeuwen. Ik ga liever naar mijn stamkroegen die aan dat dorpsplein grenzen. De kroegen bieden allemaal iets anders, maar je kent de eigenaar en welke bieren hij op de tap heeft. Laat die lui buiten dan maar roepen.


"Websites komen misschien wel weer terug", schreef Ryan Broderick deze week in zijn nieuwsbrief Garbage Day. Ik schreef twee blogs geleden dat Pharrell Williams zijn nieuwe album op een website uitbracht. Broderick meldt dat Cindy Lee dat voorbeeld volgde met een album dat op Geocities verscheen. Dat zijn al twee artiesten die Spotify overslaan. Nu zijn dit uitzonderingen op de regel en de meeste muzikanten zullen niet direct volgen. De luisteraars ook niet. We zijn verpest door het gemak van streaming en gaan niet massaal terug naar het downloaden van mp3'tjes.


Maar het laat wel zien dat ook artiesten naar creatievere manieren zoeken om zich te uiten. Ook Pharrell Williams en Cindy Lee hadden wellicht even genoeg van de Spotify-mal. GQ-schrijver Chris Black vraagt zich af of mensen muziek weer echt willen bezitten, dat we wellicht minder te maken krijgen met influencers en weer nieuwe liedjes gaan ontdekken buiten TikTok. "Waarschijnlijk niet, maar dit is wel de eerste keer dat ik scheuren in de muur zie ontstaan."


Daarop zeg ik nog maar eens: pak een hamer, start een blog en ram ook eens flink tegen die muur.


 

Toch even over de Humane AI Pin en de impact van negatieve reviews.


De AI Pin werd in de markt gezet als eerste échte AI-assistent zonder scherm. Je draagt hem op je borst. Het apparaatje werd door Amerikaanse reviewers met de grond gelijk gemaakt. Want hij is langzaam, wordt heet, geeft verkeerde antwoorden en de batterij gaat snel leeg. Onder meer Engadget, The Verge, The Washington Post en YouTuber Marques Brownlee fileerden de gadget nadat ze er mee aan de slag waren gegaan.


Na zijn review kreeg Brownlee op sociale media de wind van voren. Blijkbaar viel zijn video genaamd The Worst Product I’ve Ever Reviewed… For Now niet bij iedereen in goede aarde. Ene Daniel Vassallo noemde het "onsmakelijk en bijna onethisch om dit te zeggen terwijl je 18 miljoen abonnees hebt". Ook anderen namen het Brownlee kwalijk dat hij zich negatief uitliet over de AI Pin. Dit soort reviews kunnen bedrijven de nek omdraaien, zeggen ze.


De laatste jaren zijn we vaak verwend met goed werkende tech. Bijna elke nieuwe telefoon kun je op zijn minst beoordelen als 'gewoon wel prima', omdat fabrikanten de productcategorie onder hun knie hebben. Maar eens in de zoveel tijd verschijnt een nieuw product dat gewoon niet aan de verwachtingen voldoet.


Het zou de omgekeerde wereld zijn om te denken dat je genade moet tonen voor een slecht of matig product, als je daarmee een bedrijf spaart. De Humane AI Pin kost 700 dollar en daarna nog eens 24 dollar per maand om de boel te laten draaien. Als zo’n duur apparaat niet werkt, moet je dat als recensent vermelden zodat consumenten geen valse belofte kopen.


Brownlee reageert uitstekend op de ontstane commotie: "Zorgen negatieve reviews ervoor dat bedrijfen failliet gaan, of doen slechte producten dat?" In de reacties zegt iemand: "Een reviewer de schuld geven voor een falend bedrijf is alsof je een weerman de schuld geeft van een tornado."


We moeten slechte producten met goede argumenten en bevindingen kunnen afbranden. Anders worden ze namelijk niet beter. Humane-topman Sam Sheffer stelt zich op X sportief op. Met een repost van Brownlees review noemt hij de kritiek "eerlijk en gegrond". Hij zegt dat Humane naar de reacties luistert, ervan leert en verder bouwt aan verbeteringen.



 
PS.

Boston Dynamics, maker van robots en nachtmerries, presenteert zijn nieuwe mensachtige robot. De vernieuwde Atlas maakt bewegingen die wij als onbekwame menssoort nooit zouden kunnen maken. Dat zorgt er ook nu weer voor dat mensen dit een beetje eng vinden. Maar ja, wat heb je aan een robot die precies hetzelfde kan als wij?



 

David Lynch bedacht een nieuwe installatie die op een designbeurs in Milaan te zien is. Het heet A Thinking Room en het bestaat uit twee ruimtes, waarin een grote stoel staat. Er zijn schrijfspullen, een spiegel, een klok en een paar grote afbeeldingen aan de gordijnen, die de muren bedekken. Lynch vertelt erover in gesprek met curator Antonio Monda.



 

Een zeer uitgebreide analyse van Antoine Mayerowitz over welke combinatie van personages, wielen en voertuigen zorgen voor de beste build in Mario Kart 8.


 

Het is 20 jaar geleden dat André Kuipers zijn eerste ruimtevlucht maakte. Hij is nog steeds de eerste en enige Nederlandse astronaut die het ruimtestation ISS bezocht. Ik blikte met hem terug op zijn avonturen tussen de sterren.


 

In Florida boorde vorige maand een stuk ruimtepuin door het dak van een huis. Het is volgens NASA een onderdeel van een accupakket dat in 2021 werd losgemaakt van het ISS. Die zou moeten opbranden in de atmosfeer van de aarde, maar dat gebeurde dus niet. Je zou het maar op je hoofd krijgen.


 

Ryan Gosling heeft in Saturday Night Live een opvolger gemaakt van zijn hilarische Papyrus-sketch uit 2017. Daarin speelde hij een ontwerper die er maar niet overheen komt dat de film Avatar het lettertype Papyrus als logo gebruikt. Hij is bijna over het trauma heen, tot hij ontdekt dat het logo is veranderd in de tweede Avatar-film. Zo goed.



 

Peter Jackson maakte in 2020 de fantastische Get Back-serie over The Beatles. Hij putte daarvoor uit zestig uur aan beelden die tijdens de opnames van het album Let It Be werden gemaakt. Datzelfde materiaal werd in 1970 al gebruikt door regisseur Michael Lindsey-Hogg voor zijn Let It Be-film. Het was naar verluidt een sombere documentaire over het uiteenvallen van de band. Deze film wordt op 8 mei, na ruim vijftig jaar, opnieuw uitgebracht op Disney+. Met hulp van Jackson, die de kwaliteit van het beeld en geluid oppoetste.


 

In 2012 bracht IKEA een camera uit. De Knäppa, een fototoestel van karton. Er gaan twee batterijen in, er zit een USB-aansluiting op en je kunt er veertig foto’s achter elkaar mee maken. De Zweedse winkel bracht Knäppa nooit op de markt, maar deelde wel een aantal exemplaren uit op een Italiaanse woonbeurs. Bekijk een trailer van IKEA zelf of het filmpje hieronder, van een YouTuber die de camera in 2024 probeert.



 

Je las mijn weblog van 15 tot en met 21 april 2024. Abonneer je op mijn gratis nieuwsbrief om deze blog elke zondag vanzelf in je mailbox te ontvangen.

Bijgewerkt op: 14 apr.


Het zonlicht dat door de bomen lekt, dat bewegende schaduwen op de grond of de muren projecteert. De Japanners hebben daar een woord voor: komorebi. Dit verschijnsel is er constant, overal, maar zul je pas zien als je de rust pakt om het te ervaren.


In Perfect Days, de meest recente film van regisseur Wim Wenders, heeft de zwijgzame hoofdpersoon Hirayama het begrip zowat tot de kern van zijn bestaan gemaakt. Hij maakt openbare toiletten schoon in Tokio, rijdt in zijn Daihatsu Hijet Cargo van de ene naar de andere plek. Terwijl de mensen om hem heen altijd haast hebben, ergens heen moeten en zijn baan met afschuw bekijken, leeft Hirayama het beste leven. Volledig in het moment, helemaal content met zijn boeken, cassettebandjes en oude fotocamera. Ik las ergens dat Hirayama kijkt met zijn ogen, maar ziet met zijn hart. Dat is wel mooi omschreven.


Je kunt je laten meevoeren door het leven of een eigen tempo bepalen. Dat laatste klinkt in onze maatschappij soms als nirvana. Probeer het maar eens. Kijken naar het zonlicht dat door de bomen danst is een goed begin.


Over een maand wandel ik zelf door Japan. Eerst door Tokyo, daarna door Kyoto en Osaka. Tips zijn nog steeds welkom. Dat geldt ook voor boeken- en filmtips, want de voorpret is begonnen.



 

Een concert van The Libertines verloopt altijd chaotisch. Acht jaar geleden in Paradiso had de band er zin in tijdens een heerlijk rommelig optreden waar geen einde aan kwam. De bandleden bleven elkaar maar opjutten om te crowdsurfen. Er gingen flessen drank rond. Ondertussen liet iemand uit het publiek zich vanaf het lage balkon het podium op vallen, tot plezierig gekraai van Pete Doherty.


Doherty. Het is altijd lullig om te zeggen, maar het is een wonder dat de inmiddels 45-jarige artiest überhaupt deze leeftijd heeft bereikt. In een gesprek met Louis Theroux, dat deze maand op NPO werd uitgezonden, zegt hij dat de dood na jaren van alcohol- en drugsverslavingen nabij is. "Je kijkt naar een heel zieke man", zegt hij.


Inmiddels is hij - soort van - nuchter. Maar in het interview komt hij inderdaad niet erg gezond over. Wat een leven heeft de zanger achter de rug. Van de ene verslaving in de andere, constant in aanraking met de politie. Nu woont hij in een afgelegen Frans dorpje, waar de storm iets is gaan liggen. Het interview met Theroux is een aanrader, omdat Theroux de moeilijke onderwerpen niet schuwt en het rock’n’roll-bestaan van Doherty niet verheerlijkt.


"Ik heb het met stokslagen bewerkt", zegt Doherty over zijn zieke lichaam. "Ik heb me overgegeven aan de heroïne en de crack. Dat werd later cocaïne, roken en de alcohol. Nu is het kaas, saucisson en suiker in de thee."


En er is een nieuwe Libertines-plaat. Die luister ik sinds een week met veel plezier. Carl Barat, zijn vriend en rivaal in de band, stond erop dat die volledig nuchter werd opgenomen. Er mocht geen druppel alcohol de studio in. "Carl stond erop", zegt Doherty in een interview met The Guardian. "Hij wilde het puur houden. Ik hoef heus niet er niet helemaal af, maar ik hou nog wel van een glaasje cider."


 

Ik ben vanaf deze week te zien op Apple TV+. Of eigenlijk nauwelijks te zien. Wazig op de achtergrond. Als je niet wist dat ik het was, zou het je niet opvallen.


Toen ik vorig jaar met vrienden in Sevilla was, liepen we een paar keer Eugene Levy met een cameraploeg tegen het lijf. De American Pie-acteur maakte er opnames voor zijn reisprogramma The Reluctant Traveler. En de Sevilla-aflevering staat nu online. Net als wij loopt Levy door de Spaanse stad, bezoekt hij een Flamenco-voorstelling en kijkt hij naar de beladen voetbalderby Sevilla tegen Betis. Het enige verschil is dat wij wel een plekje in het stadion hadden en hij niet.

Geinig is het wel. Een reisverslag van hetzelfde weekend Sevilla, maar door de bril van Levy. Iedereen beleeft wat anders, zeker als je hele reis geproduceerd wordt.



 

Daar gaan we dan. Aldi vervangt de stem van acteur Diederik Ebbinge in zijn reclames door een AI-gegenereerd stemgeluid. De supermarkt is er duidelijk over: het bespaart kosten. Ebbinge zegt zich wel te redden. "Maar voor veel acteurs die met hun stem wat kunnen bijverdienen is dit een vervelende ontwikkeling. Laat staan voor geluidsstudio's. Het zijn rare tijden." Deze ontwikkeling is volgens hem een voorbode van wat komen gaat. "Het is letterlijke ontmenselijking. Je ziet ook reclamefoto’s met modellen in sets waarvan zowel de modellen als de sets AI zijn. Het wordt straks gezellig bij het arbeidsbureau." Nou!


 

The Verge test de Humane AI Pin, persoonlijke assistent die je op je kleding klikt. De gadget kijkt via een camera mee naar de wereld om je heen en geeft antwoord op je vragen. Alleen: je betaalt je blauw en hij werkt voor geen meter.



 

Het Duitse kunstproject NUCA daagt je uit om na te denken over de weg die we met AI en deepfakes zijn ingeslagen. Het prototype van deze camera maakt foto's van mensen en verwijdert daarna hun kleding. De camera is uiteraard niet te koop.


 

Na 24 jaar en twaalf seizoenen zit het erop voor Larry Davids comedyserie Curb Your Enthusiasm. De laatste aflevering staat op HBO Max en eindigt perfect. Met een compenserende grap over het (veelvuldig bekritiseerde) einde van Seinfeld, dat natuurlijk door David werd geschreven. Ik ga die ouwe zeur missen, hilarische show.


 

Er is een trailer voor Joker: Folie à Deux, het vervolg op de Joker-film uit 2019. Joaquin Phoenix speelt weer de hoofdrol, maar hij wordt dit keer bijgestaan door Lady Gaga als Harley Quinn. De eerste beelden smaken naar meer.



 

De Britse natuurkundige Peter Higgs is op 94-jarige leeftijd overleden. Hij voorspelde dat er een deeltje moest bestaan dat alle andere deeltjes in de wereld massa geeft. Veertig jaar nadat hij die voorspelling deed, werd dat deeltje gevonden en naar hem vernoemd. Niet alleen ontving Higgs daar een Nobelprijs voor, maar Nick Cave droeg er ook een nummer aan op.


 

Eerder dit jaar organiseerde de Chinese videodienst Bilibili vanwege het veertigjarige bestaan van Dragon Ball een dansoptreden rondom de animéserie. Inclusief vette kamehamehas én een Super Saiyan-transformatie. Dit is fantastisch. Echt veel beter dan het zou moeten zijn.



 

Ene Matthew Highton heeft de intro van X-Men '97 nagemaakt met alleen stockbeelden. Gelachen.



 

In deze Japanse tv-show leggen getalenteerde skaters een hindernisbaan af. In lijn met Takeshi's Castle en Ninja Warrior.



 

Lars en ik hebben de laatste aflevering van het eerste seizoen van onze boekenpodcast opgenomen. In zes afleveringen nemen we je mee in onze boekenclub over Lessen van de Britse schrijver Ian McEwan. Een paar van mijn eigen lessen over podcasten:

  • Het is nog wel een beetje, maar niet meer zó laagdrempelig, veel opnameprogramma's kosten tegenwoordig bijvoorbeeld geld.

  • Eigenlijk is alleen uploaden via Spotify nog gratis, maar dan staat je podcast niet overal.

  • Editten kost meer tijd dan je denkt (en als luisteraar hoort).

  • Een goede microfoon is het halve werk, wellicht een les voor volgend seizoen.


Bingen maar:



 

Je las mijn weblog van 8 tot en met 14 april 2024. Abonneer je op mijn gratis nieuwsbrief om deze blog elke zondag vanzelf in je mailbox te ontvangen.

Bijgewerkt op: 10 apr.

Beeld: Rutger Otto.

Ik las in een onderzoek dat bijna een op de vijf Nederlanders wel eens deelneemt aan een online vergadering terwijl ze in de auto zitten. In de film Evil Does Not Exist (de nieuwe film van Drive My Car-regisseur Ryusuke Hamaguchi) gebeurt dat ook. De directeur van een glampingbedrijf belt in bij een videovergadering vanaf een parkeerplaats.


In de film wordt hiermee benadrukt de desinteresse van de directeur. Hij heeft geen zin om met zijn poten in de modder te staan. Een tweetal projectleiders wordt door hem aangestuurd om een dorpje te overtuigen van een glamping in hun natuurgebied. Het is een slecht plan dat laagje voor laagje als een ui wordt afgepeld door bewoners. Als de bijeenkomst later wordt nabesproken tijdens een online meeting, wuift de directeur de bezwaren weg. "Ga maar terug en regel het maar", zegt hij. "Ik moet door naar de volgende online meeting."


Kortom, het kapitalisme sijpelt een onafhankelijk dorpje binnen waar de bewoners nog genieten van de stilte en helemaal samenleven met de natuur. De glamping is bedoeld voor stadsmensen die even tot rust willen komen. Ja, de dorpelingen kunnen wat meer hinder gaan ondervinden, maar het zal vast weinig voorstellen. Toch?


De projectleiders gaan terug en raken gecharmeerd van het langzame bestaan. Beetje houthakken, wilde wasabi plukken, drinkwater uit de beek scheppen. Maar elke idylle kent zijn kwaad. Zelfs de kalme herten, die zo prachtig tussen de bomen grazen, kunnen de aanval kiezen als er op ze wordt gejaagd. Zoals elke bedreigde soort gevaarlijk kan worden.



 

Het allereerste verhaal van Superman (Action Comics #1 uit 1938, waarvan deze week een exemplaar voor 6 miljoen dollar werd geveild) besteedt slechts een pagina aan zijn ontstaansgeschiedenis en de uitleg van zijn bovenmenselijke krachten. Daarna val je direct in de eerste avonturen van Superman, waarmee schrijvers Jerome Siegel en Joe Shuster de basis leggen voor de superheldencomic.


Meer dan een paar gedateerde vignettes zijn het niet. Superman redt een vrouw van een onterechte doodstraf, we zien Supermans alter ego Clark Kent als journalist en Superman schudt een paar boeven uit een auto. Die laatste scène leverde het beroemde omslagbeeld op. "En zo beginnen de opzienbarende avonturen van het meest sensationele strippersonage aller tijden: Superman", besluiten de schrijvers dat eerste verhaal. Een wat zelfingenomen standpunt, waar met de kennis van nu weinig tegenin te brengen valt.


Superman is de krachtigste held. Hij heeft maar één zwakte: kryptonite. Dat maakt hem bijna onaantastbaar, maar niet saai. Nick Cave predikt deze week in zijn Red Hand Files over Jezus in het Nieuwe Testament. Maar ook een beetje over Superman. "De wonderen van Jezus voegen een vreemd en prachtig aspect toe aan de verhalen", schrijft Cave. "Toch waren het niet de vermeende bovennatuurlijke krachten van Jezus die me raakten, maar juist zijn menselijkheid - zijn kwetsbaarheid en breekbaarheid."


Deze combinatie van factoren werkt al duizenden jaren bij het opvoeren van helden. Je leest deze eigenschappen ook in Harry Potter en Spider-Man, om er maar een paar te noemen. De uitverkoren held die de wereld moet redden heeft ook altijd een menselijke kant met twijfels en problemen waarin elke lezer zichzelf herkent.


"Wat ons bindt, wat ons waardig maakt", besluit Cave in zijn gebed, "zijn de kleine daden van alledaagse vriendelijkheid en hoffelijkheid. Of de eenvoudige gevaren van waardering voor elkaar, waarmee we tegen de ander zeggen: ik geloof in jou."



 
PS.

Dertig jaar na de dood van Kurt Cobain schrijft Peter van der Ploeg een mooi persoonlijk essay over de Nirvana-zanger. "Ik zal nooit echt weten waarom mijn grote held het leven niet aan kon, terwijl het mijne juist zoveel beter werd door dat van hem."

 

Veel fijne nieuwe muziek deze week. Vampire Weekend en Khruangbin bijvoorbeeld. Niet op de streamingdiensten, maar hier wel gratis te luisteren en te downloaden: een nieuw (verrassings)album van Pharrell Williams.

 

Geniet er nog maar even van, dat muziek door mensen wordt gemaakt. Want met AI-tools zoals Suno kun je binnen een halfuur een album prompten. Ik schreef op NU.nl een artikel met de vraag of er muziek zit in AI. De mooiste quote komt van punk-smartlappenartiest Jan Modaal: "Als artiest wil ik de oorsprong van mijn werk zijn en authentiek blijven. Als je daarbij een algoritme in de mix gooit, kan dat verwateren. Het is een soort meeroken. Als je dat te veel doet, worden je longen vanzelf zwart."

 

Ik hou van mijn Fujifilm X100F. Hij is bijna zeven jaar oud en schiet nog steeds prachtfoto's. Ik heb dus geen nieuwe nodig, al kijkt elke nieuwe camera in deze serie me aan als een puppy in een asiel, klaar om meegenomen te worden. Gelukkig zijn ze doorgaans razendsnel uitverkocht, zodat ik niet in de verleiding kom. Mijn favoriete camerareviewer Becca Farsace bespreekt de nieuwste Fuji: de X100VI. En na het kijken van de video... wil ik een Ricoh GR IIIx.


 

Journalist Thomas Harding haalt herinneringen op aan gesprekken met de vorig jaar overleden Brigitte Höss. Ze was de dochter van Rudolf Höss, de kampcommandant van Auschwitz. Dit was het gezin dat naast het concentratiekamp woonde, zoals je ziet in The Zone of Interest. Harding voerde een pijnlijke conversatie met de vrouw die het tot hoogbejaarde leeftijd niet voor elkaar kreeg om haar geliefde vader als monster te zien. Opzienbarende foto ook, van lachende kinderen die 's zomers in het zwembad speelden, pal naast de muren waar een miljoen mensen de dood vonden. Dat beeld werd in de film niet overdreven.

 

Tien jaar geleden, toen apps nog raar waren, dook Yo! op. Met de app kon je alleen het woord 'Yo' naar vrienden kon sturen. Dat was het. Geen foto's, likes of reposts. Korte tijd was Yo! een grote hit. Het zorgde zelfs voor een hele hoop kopieën, waarvan mijn favoriet Bark was. Daarmee kon je naar mensen in de buurt een blaf-melding sturen. Die ontving iedereen die de app had, zelfs als je geen vrienden was. Op NiemanLab staat een fijn stuk over de rage van minimalistische communicatie-apps die ontstond door Yo!, en die daarna net zo snel weer uitdoofde.

 

Lars en ik maakten onze een na laatste podcast (van dit seizoen?) over het boek Lessen van schrijver Ian McEwan. Elke week bespreken we twee hoofdstukken in onze podcast Kaftwerk. Zie het als een minileesclub. Volgende week lezen we het boek uit. Leuk als je luistert!


 

Je las mijn weblog van 1 tot en met 7 april 2024. Abonneer je op mijn gratis nieuwsbrief om deze blog elke zondag vanzelf in je mailbox te ontvangen.

bottom of page