top of page

Bijgewerkt op: 18 feb.



Laten we het maar meteen hebben over Sora, de nieuwe AI-beeldgenerator van OpenAI. We wisten dat video het volgende 'oh mijn god'-moment zou worden op het gebied van generatieve AI, na tekst, plaatjes en geluid. Er wordt al langer mee geëxperimenteerd, maar die eerste AI-video’s waren simpelweg overduidelijk nep en onrealistisch. Zoals deze, waarin iets wat op Will Smith lijkt een bord spaghetti eet.


Sora maakt, als we de makers mogen geloven, binnen een handomdraai verbluffende video’s op basis van een paar regels tekst. Op de site van OpenAI staan alvast tientallen voorbeelden die je de afgelopen dagen vast ook op sociale media hebt gezien. Op het eerste gezicht zijn de beelden verbluffend. Met name de lichteffecten en de resolutie van de video’s.


Als je beter kijkt zie je dat er geen bal van klopt. Nog niet, in elk geval. De eerste Sora-video die ik zag, was van een kat die een vrouw op bed wakker maakt. Kijk je naar de lakens en de vacht van de kat, dan oogt het bizar realistisch. Tot je nog eens kijkt en je ziet dat de kat drie poten heeft en dat er ineens een magische hand door een laken steekt.


Het engste is het filmpje van de jarige oma die bij een taart staat en doet alsof ze kaarsjes uitblaast. Ze lacht hysterisch naar iets buiten beeld, maar op een manier alsof iemand haar met een pistool op de rug dwingt plezier te hebben. Ze zal de kaarsjes nooit uit krijgen. Op de achtergrond zien we een groep mensen onmenselijk gedrag vertonen. Die mensen hebben zojuist voor het eerst handen gekregen en weten niet wat ze ermee moeten doen, las ik ergens online. Je kan er naar blijven kijken.


Iedereen vindt dit eng omdat het er zo zielloos uitziet. Maar het is ook heel knap. Wauw, dat dit kan. Toch is het vooral heel erg eng.


Het lijkt mij bijzonder lastig om op basis van tekstprompts een coherente speelfilm te maken, maar het kan niet lang duren tot de eerste Sora-horrorfilm verschijnt. Dat gebeurt altijd als mensen zonder inspiratie iets nieuws zien en daar snel op willen inhaken. Toen Mickey Mouse en Winnie the Pooh in het publieke domein kwamen, stonden de eerste trashhorrors al klaar (ik heb er een gezien).

Het geluk van de horrormakers is nu dat de beelden van Sora zo vol zijn van het uncanney valley-effect, dat de nachtmerries over elkaar buitelen om zich aan de kijker te presenteren.



 

Je kunt niet anders dan meer respect krijgen voor menselijk vakmanschap als je Het Beest leest. Als je nog eens besluit om een beeldverhaal te lezen, pak dan deze twee delen op. Je krijgt er geen spijt van.


Het Beest is een eerbetoon aan Marsupilami, het bekende gele stripfiguur met de lange staart van maker André Franquin. Hij verscheen voor het eerst in een Robbedoes-avontuur maar kreeg daarna zijn eigen serie komische stripboeken. Het Beest is andere koek, minder komisch en kleurrijk, een stuk rauwer en enorm ontroerend.


Het verhaal gaat over een beest dat in 1955 rondzwerft door Brussel, nadat hij aan stropers ontsnapt die hem willen verkopen. De jonge dierenvriend François vindt het gehavende dier en neemt hem in huis om aan te sterken. Maar ook dat gaat natuurlijk mis. Ondertussen lopen er allerlei verhaallijnen door elkaar. Een leraar (overigens gemodelleerd naar Franquin) neemt de strenge regels van het schoolhoofd niet zo nauw en hij heeft een oogje op de alleenstaande moeder van François. Dan is er nog een crypto-zoöloog die hoopt beroemd te worden met de vondst van het beest. En François zelf heeft dan weer te kampen met pestkoppen op school.


Constant voel je de tijdsperiode waarin Het Beest zich afspeelt. Het zijn de jaren na de oorlog en mensen zijn geliefden kwijtgeraakt. Ze proberen hun levens weer op te pakken en er het beste van te maken, maar kijken elkaar ook wantrouwig aan en steken hun gevoelens niet onder stoelen of banken.


Hoewel het verhaal leest als een spannende film, moet je Het Beest vooral kopen om het tekenwerk. De boeken zijn uitgegeven met luxe hardcovers en in een atypisch, bijna vierkant formaat. In het binnenwerk staan sfeervolle platen die soms hele pagina's beslaan.


Je kijkt je ogen uit, het is fenomenaal. Je baalt als het verhaal voorbij is, al begreep ik van de stripverkoper dat makers Zidrou en Frank Pé zoveel plezier hadden aan het maken van de boeken (en ze hebben er succes mee), dat er mogelijk toch een nieuw deel in het vat zit.



 
PS.

Marvel hervat zijn X-Men-animatieserie uit de jaren negentig vanaf 20 maart op Disney+. Tijdens het kijken van de trailer (die oogt als een dertig jaar oude serie, maar dan modern!) vloog ik bij het horen van de intromuziek direct terug naar mijn jeugd. Misschien is die van X-Men nog wel iconischer dan het intro van de Spider-Man-serie uit 1994.



 

Het wordt sowieso een lekker jaar voor Wolverine. Hugh Jackman haalt zijn klauwen toch weer uit het stof om terug te keren als de superheld in Deadpool & Wolverine. Terwijl Deadpool in onderstaande trailer naast een boekje van Secret Wars ligt, stapt de schaduw van Wolverine het beeld in. De Marvel Cinematic Universe kan deze film wel gebruiken, denk ik. Vanaf juli in de bioscoop.




 

Het Franse dorpje Seine-Port start een War on Phones. Inwoners stemden of smartphones uit de openbare ruimte moest worden verbannen en een kleine meerderheid was voor. Als je de weg kwijt bent, dan vraag je het maar aan iemand. Het klinkt drastischer dan het is, er komen geen straffen of boetes als je toch op je telefoon kijkt. Maar reken wel op verbale aanmoediging van omstanders om het vooral niet te doen.


 

"En waar komt dat geluid dan vandaan, dat whooofffff -whoofff -whoof?" Als tiener was ik gek op hiphop en Eigen Wereld van Opgezwolle geldt nog steeds als buitencategorie in Nederland. Net zoals Vloeistof dat was. Omroep Zwart maakt een podcastserie over de totstandkoming van Eigen Wereld, het album dat de zwanenzang van de rapformatie uit Zwolle bleek. TopNotch-platenbaas interviewde leden Rico, Delic en Sticks en dat levert een interessante, diepe en bij vlagen hilarische documentaire op.


"Ik heb gelukkig de tegenwoordigheid van geest gehad om die tonijnsalade-line eruit te halen", zegt Sticks terugblikkend op een nummer waarin hij zijn rijms fijn als tonijnsalade noemt. "Terwijl, ik maak best wel een goeie tonijnsalade met een beetje mayonaise, een beetje pittige... en dan een appeltje en een uitje en kappertje enzo. Da's best wel een goede tonijnsalade dus ik lieg niet, maar je daar hoef je ook weer niet over te gaan rappen."


Luisteren via Spotify of je favoriete podcast-app.



 

Ik schreef nog twee artikelen over de impact van AI op onze maatschappij. Je leest ze op NU.nl.

 

In maart 2021 legt de getalenteerde Vlaamse muzikant Tamino de laatste hand aan zijn teksten voor zijn tweede album. Samen met een vriend zondert hij zich af in een hutje op de hei aan de rand van een bos. Ze besluiten tijdens hun verblijf niet tegen elkaar te praten. Ze bezoeken een grot, op het veld bouwen ze een man van takken. Een wicker man.


Hij duurt twintig minuten, deze film van Bastiaan Lochs, met wonderschone beelden en het heerlijke geluid van de wind. Het laat zien dat ook het creatieve proces, het vinden van inspiratie, kunst op zichzelf kan zijn. Dat gaat AI niet lukken.



 

Je las mijn weblog van 12 tot en met 18 februari 2024. Abonneer je op mijn gratis nieuwsbrief om deze blog elke zondag vanzelf in je mailbox te ontvangen.

Bijgewerkt op: 11 feb.


Er was maar één nacht beschikbaar om de grootste wereldsterren van 1985 bij elkaar te krijgen voor het opnemen van een benefietsingle. Dat nummer is We Are the World, geschreven door Lionel Richie en Michael Jackson, geproduceerd door Quincy Jones. Vrijwel niemand kon nee zeggen tegen deze namen, behalve de mensenschuwe Prince, en dus beloofden ruim veertig sterren hun ego's achter te laten bij de deur en samen een wereldhit te maken.


Hoe dat ging, is te zien in Netflix-documentaire The Greatest Night in Pop. Het mooiste zijn de beelden van de opnamen zelf. De popsterren zijn kwetsbaar zonder entourage en kunnen eens als normale mensen met elkaar praten. Het zijn niet de minsten: Bruce Springsteen, Stevie Wonder, Ray Charles, Harry Belafonte, Cindy Lauper, Paul Simon, Diana Ross. Ga zo maar door. Ze zijn allemaal aan boord om hun sterrenstatus in te zetten voor voedselhulp in Afrika.


Het was een gouden vondst van Jones om de artiesten in een grote cirkel te plaatsen om hun halve regels aan solo's op te nemen. Het blijkt namelijk toch wat spannender om je kunstje voor een paar dozijn andere wereldsterren op te voeren dan voor een volle zaal. In de documentaire zien we hoe Huey Lewis plotseling een solo krijgt en bijna bezwijkt van de zenuwen. En Al Jarreau is eigenlijk al te dronken om nog iets te presteren. Springsteen klinkt na zijn een lange concerttour "als een keel vol glasscherven", zegt iemand, maar levert wel.


Als Bob Dylan-fan keek ik vooral uit naar beelden van hem. Het is wel bekend dat hij nauwelijks op zijn gemak was tussen de anderen. Je ziet hem in The Greatest Night in Pop een of twee keer lachen, verder maakt hij zo min mogelijk contact met de rest en mompelt hij wat mee met de teksten. Hij verprutst zijn solo, volgens de documentaire omdat hij niet weet of hij zoals de anderen moet zingen of zoals zichzelf.


Pas als hij met Stevie Wonder oefent komt het goed. Wonder doet een rake Dylan-imitatie, waardoor de echte Dylan ineens weet hoe hij zelf ook alweer klinkt. "Dat was niet goed", zegt hij na zijn bijdrage. En dan stelt Jones hem gerust: "Jawel, dat was perfect". Misschien wilde hij Dylan niet afvallen, maar ik denk dat hij het meent. In We Are the World moesten tientallen artiesten samenkomen om met hun eigen geluid, achtergrond en kleur één boodschap uit te dragen. En dat lukte, want wat je ook van het nummer vindt, iedereen zingt het bijna 40 jaar later nog mee.



 

Het was even geleden dat ik het Centraal Museum in Utrecht bezocht. Sinds de laatste keer was er een make-over geweest. Met een andere indeling, meer kleur op de muren en een andere selectie werken. Ik ben niet overal fan van, sommige ruimtes zijn zo vol dat grote schilderijen in krappe doorgangen moeten hangen.


Ik zag wel een paar mooie dingen. Zoals de Perenboom van Charley Toorop. En Het trappenhuis van de Londense woning van de schilder, een prachtig schilderij van Pieter Christoffel Wonder dat normaal in het depot van het museum ligt en nu achter een onhandig hek te bekijken is.


En dit weekend was de opening van de nieuwe tentoonstelling Op Scherp. Er hangen grote schilderijen die zo echt lijken, dat ze op een foto lijken. Ik ben daar toch niet zo fan van, want hoe knap het ook is, maak dan gewoon een foto (en ik hou niet de airbrush). Toch hangen er een paar prachtplaten. Zoals de opwaaiende zomerjurk in Torso van John Kacere. En de houtskoolwerken van Vija Celmins, zoals Untitled (Ocean).


Ook hangt aan een van de muren een autodeur zoals je vanuit de binnenkant van een auto ziet. Dit is het werk Sawdy van Edward Kienholz. Achter het raam hangt een foto, waarop levensgrote sculpturen te zien zijn. De witte personen castreren een zwarte man op een parkeerplaats. Door de foto met een autodeur te omlijsten, word je als kijker ongewild getuige.



 

Het is bijna twee jaar nadat er een gijzeling plaatsvond in de Apple Store op het Leidseplein in Amsterdam. Wat blijkt, er worden films over gemaakt. Er wordt gewerkt aan een speelfilm op Netflix (met hoofdrollen voor Loes Haverkort, Soufiane Moussouli en Marcel Hensema) en op 22 februari verschijnt een tweedelige documentaire op Videoland die samen met AT5 is gemaakt.



 

Ryan Gosling probeert al sinds jaren op de watertoren van Warner Bros.-studio's te klimmen. Dat ding van 30 meter hoog wat ik vooral ken uit de Animaniacs-intro. "Toen ik op mijn zestiende naar Los Angeles verhuisde en auditie deed bij Warner Bros., lieten ze me niet op de watertoren klimmen", zegt hij tegen Variety. "Tien jaar later, toen ik daar La La Land opnam, lieten ze me niet op de watertoren klimmen. Maar nu is er iets gebeurd, in deze fase van mijn leven en carrière, waardoor ze me wel op de watertoren laten klimmen. Dus beklim het zolang je kan, want ik weet niet of het de volgende keer nog kan." Gefeliciteerd, Ryan!


 

Het laatste seizoen van Curb Your Enthusiasm is begonnen op HBO Max. In de eerste aflevering wordt Larry David uitgenodigd op een feestje en het enige wat hij moet doen is zich gedragen. Ik heb alweer dubbel gelegen tijdens een scène over broekzaktelefoontjes.


 

Je kunt van alles te weten komen over het leven van een schilderij door de achterkant te bestuderen. The Museum of Modern Art laat dat zien aan de hand van Pablo Picasso's Three Musicians.




 

Spec Ops: The Line is door ontwikkelaar 2K uit digitale winkels gehaald vanwege verlopen licenties. Het is een van de beste shooters die ik ooit speelde. Deze video legt haarfijn uit waarom deze game zo anders is dan andere oorlogsspellen.



 

De Canadese sciencefictionschrijver en journalist Cory Doctorow werd slachtoffer van phishing. Een crimineel deed zich voor als bankmedewerker en overtuigde Doctorow ervan zijn creditcardgegevens te overhandigen. Zo werd hem 8.000 dollar afhandig gemaakt. Hij schrijft erover op zijn blog. Een herinnering dat dit iedereen kan overkomen, als je maar net een moment niet voorzichtig bent.


 

Kanye West heeft een nieuw album. Het is de eerste van een trilogie die hij de komende maanden compleet maakt. Ik was niet zo gecharmeerd van zijn vorige album Donda (en van zijn gedrag de laatste jaren), maar Vultures 1 klinkt toch wel weer lekker hoor.


 

Je las mijn weblog van 5 tot en met 11 februari 2024. Abonneer je op mijn gratis nieuwsbrief om deze blog elke zondag vanzelf in je mailbox te ontvangen.

Beeld: Midjourney.

Horror is vaak op zijn engst als je weet dat er iets gebeurt, maar dat niet ziet. In The Zone of Interest volgen we het gezin van Auschwitz-commandant Rudolf Höss, dat pal naast het concentratiekamp woont. Het gezin negeert de gruwel volledig. We zien de kinderen gezellig in een bloeiende tuin spelen, terwijl de zwarte rook op de achtergrond uit de schoorstenen komt.


Als kijker kom je nooit binnen de muren van het kamp. Je ziet dus helemaal niets, maar je voelt constante onheil, zoals het gezin dat ook moet voelen. Terwijl moeder Hedwig haar baby de mooiste bloemen in de tuin laat zien, horen we in de verte geschreeuw en de geluiden van zwaar fysiek werk. De film zit vol met dubbelzinnigheden en contrasten. Het lijkt de familie Höss niets te doen. Een bezoeker klaagt over hoe warm en druk het onderweg was in de trein. "Er viel zelfs iemand flauw." Dit soort banale opmerkingen maken de hoofdrolspelers van deze film doodeng.


Het is duidelijk waarom regisseur Jonathan Glazer (die eerder het briljante Under the Skin maakte) de fysieke martelingen en ellende niet in beeld neemt. Hoe meer je het probeert weg te houden, des te aanweziger het is en des te harder het binnenkomt. In The Zone of Interest kijk je als fly on the wall mee met de alledaagse beslommeringen van een ambitieus Nazi-leider dat een deur verderop massamoorden laat uitvoeren. Door het extreme lijden is Auschwitz een naam geworden die de rillingen bezorgt, maar voor Hedwig is het de mooiste plek die er bestaat. Ze glundert omdat haar man haar 'de koningin van Auschwitz' noemt.


Dit is zo'n film waar je buikpijn van krijgt. Met op het einde nog een stomp na.



 

Toch nog even over de Vision Pro-bril van Apple. Want hij is officieel uit in de Verenigde Staten en de afgelopen dagen zag ik (naast uitstekende reviews van The Verge en Marques Brownlee) het ene na het andere dystopische beeld op sociale media verschijnen.



Ik snap het, dit zijn geintjes. Mensen zoeken de grenzen op van wat mogelijk is om aandacht te genereren. Net als mensen die in video's over straat lopen terwijl ze zogenaamd vensters om zich heen openen. Iets wat dus niet werkt, want beelden worden vast in de omgeving gezet en bewegen niet mee. Toch gaan dit soort video's Apple helpen met het normaliseren van de bril. Ik kan me voorstellen dat de filmpjes een groot publiek lekker maken voor alle mogelijkheden.


Tegelijk zie ik steeds voor me hoe makers van deze filmpjes eruit zien. Hoe ze staan te stofzuigen met een zware bril op hun neus. Hoe de damp uit de hete pan de lenzen beslaat tijdens het koken. Het levert hilarische beelden op (kijk maar naar de heerlijke video van Casey Neistat hieronder), en ik snap de aantrekkingskracht heus wel. Doe mij ook maar een IMAX-scherm in de woonkamer. Maar het is tegelijk heel erg Black Mirror (of The Simpsons, bijv het einde van S28E2, Friends and Family).


De laatste tijd neig ik juist naar minder schermen in plaats van meer. Straks zitten de schermen letterlijk op je gezicht. Voor een artikel over 20 jaar Facebook op NU.nl (achter de inlog) sprak ik met een hoogleraar die zei dat we het sociale media deels mogen aanrekenen dat we in onze eigen bubbels leven. "Mijn buurman en ik maken ons niet meer druk over dezelfde dingen", zei hij. Dat komt omdat onze online ervaring bepaald wordt op basis van ons klik- en leesgedrag. Jouw Instagram- en Facebook-pagina lijken niet op de mijne. Dat is ergens mooi, want we ontdekken meer van wat ons aanspreekt, maar het verdeelt ook.


Nu delen we in elk geval nog de fysieke wereld om ons heen. Maar wat als we in de toekomst continu een laag over de werkelijkheid leggen? Wat als ik straks op de bank met mijn vriendin zit te praten en haar gezicht met een deepfake verander in iemand anders? Wat als ik überhaupt niet meer luister naar wat ze zegt omdat ik ondertussen een YouTube-filmpje zit te kijken, die zij helemaal niet kan zien?


Ineens zag ik vooral de dystopische kanten van waar dit naartoe gaat. Brr. Snel weer denken aan die heerlijke privébioscoop die het ook kan zijn.




 

Een van de leukste websites op het internet is die van Neal Agarwal. Zijn nieuwste creatie heet Infinite Craft. Op een bord kun je allerlei begrippen over elkaar heen slepen om nieuwe dingen te maken. Met twee keer water maak je een meer en met vuur en aarde creëer je lava. Al snel krijg je de gekste dingen. Ik kruiste Elon Musk met een superheld en kreeg toen Iron Man. Hing daar Zeus aan om Thor te maken. Dit kun je eindeloos blijven doen. De website laat het weten als je iets hebt gemaakt wat nog niemand anders heeft gevonden, zoals in mijn geval de, komt-ie, Cthulicornphoenixdragonwhalgnom. Zeg dat maar eens tien keer heel snel achter elkaar.


 

Een nieuwe trailer voor Death Stranding 2. Niemand maakt games zoals Hideo Kojima en ik ben blij dat hij nog steeds de hele tijd megabudgetten krijgt om weer iets totaal bizars te maken.



 

Regisseur David Lynch verfilmde in de jaren tachtig Dune met rollen voor Kyle MacLachlan (Twin Peaks) en zanger Sting. Het werd grotendeels een mislukking en daarom kwam er nooit een vervolg. Maar Lynch was al een heel eind met het script voor deel twee, en die tekst werd recent gevonden door filmjournalist Max Evry. Hij schrijft erover op Wired.


 

Staatssecretaris Van Huffelen stopte met X en ik had op NU.nl de primeur. Ze is niet de eerste die het platform verlaat en zeer zeker ook niet de laatste, maar ik vond het toch een bericht waard. Als de bewindspersoon die over digitalisering gaat, geeft ze toch een belangrijk signaal af. Ze hoopt dat collega's zich ook zullen afvragen of ze op een platform willen blijven dat zich niet aan Europese regels houdt en ook niet van plan is dat te doen. (En dat het stuk geciteerd werd in Van Roosmalen & Groenteman was een persoonlijk hoogtepuntje.)


 

Een heerlijke video van de altijd scherpe Videogamedunkey over wat je allemaal moet doen om een geweer te krijgen in gamehit Palworld, ook wel bekend als 'Pokémon met geweren'. De video illustreert perfect waarom ik dit niet speel. Het is Zoveel Gedoe.



 

Je las mijn weblog van 29 januari tot en met 4 februari 2024. Abonneer je op mijn gratis nieuwsbrief om deze blog elke zondag vanzelf in je mailbox te ontvangen.

bottom of page